Näin saat motivaatiota treenata vuoden ympäri - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

Näin saat motivaatiota treenata vuoden ympäri

Näin saat motivaatiota treenata vuoden ympäri

Houkutteleeko sohva joskus liikaakin? Ei syytä huoleen. Kerromme neljä vinkkiä, joiden avulla pidät motivaatiota yllä vuoden ympäri.

ELIXIA
18. lokakuuta 2017

Sohvalta ylös nouseminen ja ovesta ulos lähteminen voi joskus tuntua mahdottomalta. Tekosyitä riittää ja into hiipuu niiden myötä. Tämä voi johtaa siihen, että lenkkitossut tulee vedettyä jalkaan yhä harvemmin.

Tunnistitko kuvauksesta itsesi? Et ole yksin.

Motivaatio on kuntoilussa äärimmäisen tärkeää. Onneksi keinoja sen ylläpitämiseen löytyy myös niille, joiden liikkumisinto ei tunnu kestävän koko vuotta.  Marit Sørensen toimii urheilupsykologian ja valmennuksen professorina Norjan urheilukorkeakoulussa ja on maansa huippuja omalla alallaan. Hän on vakuuttunut siitä, että motivaatio on yksilöllistä. – Eri asiat motivoivat meitä, mutta osa motivaation muodoista on kestävämpää laatua kuin muut, Sørensen sanoo.

1. LÖYDÄ TREENAAMISEN MIELEKKYYS

Urheiluprofessorin mukaan on tärkeää esittää itselleen muutamia kysymyksiä, kun into liikuntaa kohtaan hiipuu. Mikä on oikeasti se syy, miksi treenaat? Ja miksi se on sinulle niin tärkeää? Vastaukset näihin kysymyksiin voivat auttaa sinua pääsemään ovenkynnyksen yli.

Sørensen kertoo, että sisäisten ja ulkoisten motivaatiotekijöiden välillä on merkittävä ero. – Jos meitä motivoivat ulkoiset tekijät – kuten painonpudotus – motivaatio voi olla heikommalla pohjalla kuin jos treenaamme liikkumisen ilosta, joka on sisäinen tekijä, Sørensen sanoo.

Jos siis käyt Cycling- tai Zumba-tunnilla, koska siitä tulee hyvä olo, liikkuminen on itsessään palkinto. Tällöin on myös helpompaa motivoida itseään liikkumaan viikko toisensa jälkeen – vuoden ympäri.

2. ASETA HELPOSTI SAAVUTETTAVIA TAVOITTEITA

Treenaamisen tavoitteiden asettamisessa kannattaa olla realistinen. Korkealle kurkottaminen on toki hyvästä, mutta joskus se voi toimia itseään vastaan. – On tärkeää miettiä tavoitteita, jotka voi saavuttaa lyhyessä ajassa.

Yksi tavoite voi olla lisäenergian saaminen tai treenaaminen yhdessä kaverien kanssa, Sørensen sanoo. Kun pääset taas kunnolla alkuun treenaamisessa, huomaat innon palaavan nopeasti ja voit tuntea onnistuneesi. Silloin on helpompi motivoida itseään ja asettaa uusia tavoitteita.

3. SUHTAUDU ITSEESI LIIKUNNALLISENA IHMISENÄ

Oletko sinä yksi niistä ihmisistä, jotka sanovat, että eivät ole kovin sporttisia eivätkä nauti liikunnasta? Silloin käy helposti niin, että matka liikuntakeskukseen tuntuu pitkältä ja hankalalta. Jos määrittelet itsesi liikunnalliseksi ihmiseksi, joka nauttii liikuntakeskuksessa käymisestä, jalkapallon pelaamisesta tai pyöräilystä, se vaikuttaa sinuun ja pääset helpommin sohvalta ylös.

– Yritämme koko ajan olla sellaisia, minkälaiseksi kuvittelemme itsemme, Sørensen huomauttaa. Kun päätät olevasi liikunnallinen, alat automaattisesti kiinnostua treenaamisesta, mikä parantaa motivaatiota.

4. UNOHDA RÄÄKKITREENIT

Sen lisäksi, että Sørensen kehottaa suhtautumaan itseensä liikunnallisena ihmisenä, hän kertoo, että onnistumisen avain on treenaamisen fiksussa suunnittelussa. Bikinivartalosta puhuminen on pomminvarma kevään merkki. Joka vuosi kaikenikäiset naiset ja miehet vievät treenaamisen äärimmäisyyksiin näyttääkseen hyvältä rantakauden alkaessa. Miten järkevää itsensä rääkkääminen on motivaation kannalta?

– On tärkeämpää tehdä koko ajan vähäsen kuin aloittaa kova treeniohjelma, joka käy pian liian raskaaksi. Etsi laji, josta nautit ja jota harrastat mielelläsi. On monia hyviä tapoja liikkua, ja silloin voi unohtaa treenaavansa, Sørensen sanoo ja toteaa lopuksi: – Säännöllinen treenaaminen on äkillisiä rääkkitreenejä terveellisempää ja helpompaa.

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →