Tämän vuoksi sinun kannattaa kokeilla ryhmäliikuntaa - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

Tämän vuoksi sinun kannattaa kokeilla ryhmäliikuntaa

Tämän vuoksi sinun kannattaa kokeilla ryhmäliikuntaa

ELIXIA tarjoaa tehokkaita ja innostavia ryhmäliikuntatunteja, joista sinun on helppo löytää omalle tasollesi sopiva tunti. Valitse 120 konseptista, jotka on kehitetty kohottamaan kunto huippuunsa.

03. helmikuuta 2018

Haluaisitko saada lisää motivaatiota treenaamiseen? Että joku kannustaisi sinua parhaaseen suoritukseesi? Monet valitettavasti lopettavat treenaamisen puuttuvan motivaation vuoksi, kun taas toiset piiskaavat itseään kuntosalilla ja juoksumatolla vain tottumuksesta.  

Miksi treenata ryhmässä?

  1. Turvallista vartalolle
  2. Ei vaadi aiempaa osaamista
  3. Muiden kanssa treenaaminen on hauskaa
  4. Parempi edistyminen
  5. Koko treeni

Onneksi tähän on ratkaisu. Treenaamisen ilo alkaa nimittäin löytyä ja tuloksia tulla silloin, kun treenataan yhdessä muiden kanssa. 

– On todella motivoivaa treenata yhdessä muiden jäsenten kanssa ryhmäliikuntatunneilla. Lisäksi ohjaaja opastaa liikkeissä, jolloin on helpompi antaa kaikkensa, kertoo Randi Christensen, joka on ELIXIAn ryhmäliikuntatuntivastaava Pohjoismaissa.

Lisää itseluottamusta 

ELIXIAlla on yli 120 erilaista tuntia eli maan laajin tuntitarjonta. Löydät siis aina tunnin, joka on räätälöity juuri sinun elämäntilanteeseesi sopivaksi – halusitpa sitten pudottaa painoa, tulla vahvemmaksi tai vain nauttia tanssimisesta.

Ryhmässä treenaamisesta on paljon hyötyä. Tämän treenimuodon on tieteellisesti todistettu olevan kaikkein hyödyllisintä keholle ja mielelle. Vuonna 2015 Yhdysvaltalaisen Penn State Universityn tutkijat koostivat 25 hengen ryhmän ihmisistä, joita kuvattiin paikallaan istuviksi. Koehenkilöt osallistuivat 30 viikon ajan erilaisille ryhmäliikuntatunneille. 

Ryhmäliikuntatuntien luokittelu

Kaikki tunnit on luokiteltu sen mukaan, mitä haluat saavuttaa treenilläsi:

  1. Get fit – keho kiinteämmäksi ja vahvemmaksi
  2. Lose weight – polta kaloreita ja pudota painoa
  3. Improve cardio – lisää nopeutta ja kestävyyttä
  4. Get strong – lisää voimaa ja lihasmassaa
  5. Reload & Recover – löydä sisäinen tasapainosi
  6. Love to dance – musiikkia, energiaa ja treeniä
  7. Back from pregnancy – takaisin kuntoon raskauden jälkeen

 

Entä mitä sitten tapahtui? 7,5 kuukauden hikoilun jälkeen 20 koehenkilöä 25:stä pystyi kehumaan käyneensä jokaisella tunnilla. Tutkimuksen mukaan kaikkien osallistujien rasvaprosentti ja kolesterolitaso olivat laskeneet ja itseluottamus kohonnut. Eikä siinä kaikki: Heistä kaikista tuli kuntoilijoita, jotka asettivat liikunnan ykkössijalle arjessa. 

Uudet ystävät motivoivat

Monilla ELIXIAn ryhmäliikuntaohjaajista on kokemusta samanlaisista menestystarinoista. Lukemattomat jäsenet käyvät samoilla tunneilla viikosta ja jopa vuodesta toiseen. 

– On helpompaa tulla treenaamaan porukkaan säännöllisesti, kun on tehnyt sopimuksen itsensä kanssa ja varannut paikan tunnilta. Lisäksi tunnilla käyminen on sosiaalista. Näemmekin paljon sitä, että samoilla tunneilla käyvät ihmiset tutustuvat toisiinsa, Christensen sanoo. 

Ryhmäliikuntatunneilla on paljon vaihtelua, eikä yksikään tunti ole samanlainen. Eri ohjaajat käyttävät eri menetelmiä, liikkeitä ja musiikkia.

– Parasta ryhmäliikuntatunneissa on se, että saan aina kaiken irti treenaamisesta ja puhkun jälkeenpäin energiaa päivästä riippumatta. Taitavat ohjaajat, musiikki ja energia tekevät jokaisesta tunnista erilaisen, sanoo Tina Emilie Huth, joka on käynyt ELIXIAn liikuntakeskuksessa kahdeksan vuotta. 

Treenaamisen ilo löytyy, kun treenataan yhdessä muiden kanssa

Treenaa oikein ja turvallisestiTreenaamisen ilo löytyy, kun treenataan yhdessä muiden kanssa

Treenaamisen ilo löytyy, kun treenataan yhdessä muiden kanssaJäsenet voivat myös olla varmoja siitä, että treenaaminen on sekä tehokasta että turvallista. Randi Christensen kertoo, että keskukset kehittävät jatkuvasti tuotteitaan ja kouluttavat ohjaajiaan, jotta jäsenet saavat harjoitella ihanteellisesti ja alan uusimpien oppien mukaisesti.

Löydä motivaatiosi treenata:

  1. Selätä tekosyyt
  2. Suunnittele treenit
  3. Älä vaadi itseltäsi liikaa
  4. Löydä itsellesi mieluinen liikuntamuoto
  5. Pysähdy tunnustelemaan vaikutuksia

– Ohjaajat ovat tärkein resurssi. ELIXIAn ryhmäliikuntaohjaajille on tyypillistä osaaminen, intohimo lajia kohtaan ja hyvä motivaatio, hän sanoo. 

Sopii kaikille – tasoon katsomatta

Ryhmäliikuntaohjaajien tehtävä on myös koostaa tunnit niin, että kaikki jäsenet pystyvät osallistumaan. ELIXIAssa aloittelijat treenaavat rinta rinnan niiden jäsenten kanssa, jotka ovat käyneet samalla tunnilla jo 10 vuotta. Uusille tulokkaille on kuitenkin myös omia tunteja, joilla harjoittelun makuun pääsee pehmeämmin. Hyviä aloitustunteja ovat esimerkiksi Cycling Start, Cardio Start ja Easy Yoga. 

Mitään aiempia taitoja ei siis tarvita, ja voit itse päättää, kuinka kovaa itsesi haastat.

– Ryhmäliikuntatuntien etuna on se, että koko treeni tulee oikeasti tehdyksi. Yksin treenatessa on helpompi jättää treenit kesken tai lyhentää niitä. Useimmat puskevat hieman kovempaa ryhmässä ja hyötyvät ohjaajan läsnäolosta, hän sanoo.

Harjoittelua pienryhmässä

ELIXIAn jäsenenä voit luottaa siihen, että harjoittelu on aina treenimaailman trendien mukaista. Sen lisäksi, että sinulla on käytössäsi maan laajin valikoima ryhmäliikuntatunteja, ELIXIA kehittää jatkuvasti uusia konsepteja ja treenikokemuksia. 

Jos kaipaat treenaamiseen tiiviimpää seurantaa ja henkilökohtaista ohjausta, keskukset tarjoavat siihen monia eri vaihtoehtoja. 

Build’n Burn, Prformance™ , HiYoga ja Boot camp ovat konsepteja, jotka tarjoavat harjoittelua pienryhmässä. 

– Nautin treenaamisesta SATSELIXIA Storo -liikuntakeskuksen ohjaajien tunneilla. He ovat aina hymyssä suin ja antavat kaikkensa. Se tarttuu minuunkin. Ryhmässä on myös hyvä energia ja yhteishenki. Se saa meistä parhaat puolet esiin, sanoo Therese Kaarfald, joka käy ELIXIAn liikuntakeskuksessa kuusi kertaa viikossa. 

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →