Pariskunnat, jotka treenaavat yhdessä, pysyvät yhdessä - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

Pariskunnat, jotka treenaavat yhdessä, pysyvät yhdessä

Tutkimukset osoittavat, että pariskunnat, jotka treenaavat yhdessä, sitoutuvat toisiinsa vahvemmin. Siss (76) ja Bjørn (78) ovat treenanneet yhdessä SATSilla vuodesta 2007 asti, ja he ovat vahvasti sitä mieltä, että sekä heidän kehonsa että suhteensa voi sen takia paremmin.

SATS Elixia
SATS Elixia
04. helmikuuta 2020

- Siss tulee pian, hän on yhä pukuhuoneessa. Naisilla kestää aina niin kauan, kun he pohtivat siellä maailman menoa, Bjørn naurahtaa.

Jo 13 vuoden ajan Bjørn on saapunut SATS Nydaleniin ja SATS Storoon yhdessä rakkaansa Sissin kanssa, ja yhtä monta vuotta he ovat odottaneet toisiaan treenin jälkeen aulassa. Joka perjantai he kävelevät yhdessä kahvioon tapaamaan vakioporukkaa, joka on ollut heidän kanssaan Cycling-tunnilla. 

Sosiaalisuus on tärkeintä

Lopulta Siss tulee pukuhuoneesta. Kun kysyn, joko he ovat ratkoneet maailman ongelmat, hän vastaa välittömästi kyllä ja jatkaa:

- Pukuhuone on paikka, jossa tulee käytyä sekä kevyempiä että syvällisempiä keskusteluja, sillä kynnys vaikeidenkin aiheiden käsittelyyn on siellä matalampi. Joillakin voi olla vakavia terveyshuolia ja jotkut tarvitsevat tukea. Jutteleminen toisten kanssa helpottaa. Joskus puhumme lapsista, lapsenlapsista tai matkustelusta. Lisäksi kannustamme toisiamme tekemään treenin loppuun. Se on todella sosiaalista!

Bjørnille ja Sissille tärkeintä treenaamisessa on kunnossa pysyminen, ja sosiaalinen näkökulma on mukava lisäetu. Kun he aloittivat treenaamisen SATS Nydalenissa vuonna 2007, seniortunneilla oli kahdeksan osallistujaa. Hyvin lyhyessä ajassa ryhmä kasvoi, ja kasvaneen kysynnän vuoksi seniortuntien valikoima laajentui lukuisiin SATS- ja ELIXIA-keskuksiin, joissa on tänäkin päivänä useita seniortunteja.

- Innostus levisi, ja tietenkin puhuimme monille ystävillemme, kuinka hyviä nämä tunnit ovat.

Jokaisen tunnin jälkeen ryhmä treenaajia kokoontuu kahvioon ja ovat yhtä mieltä, että se erittäin mukava ja sosiaalinen päätös treenille.

- Epämuodollinen ja kodikas kahvilatapaaminen on rutiini, josta on tullut todella tärkeä myös henkisen hyvinvoinnin kannalta. Treenaamisen kautta olemme saaneet ystäviä, joita emme olisi muuten tavanneet. Säännöllisen treenaamisen myötä olemme paljon sosiaalisempia kuin ilman tätä viikoittaista rutiinia.

Lue myös: Tiesitkö, että fyysinen aktiivisuus edistää kaikkia aivotoimintoja?

Yhdessä vahvemmiksi

Bjørn ja Siss ovat olleet naimisissa 53 vuotta, ja he ovat aina olleet aktiivisia. Kuitenkin vasta 2007 he löysivät yhteisen treenirutiinin. Nyt he treenaavat yhdessä maanantaisin ja keskiviikkoisin SATS Nydalenissa sekä perjantaisin SATS Storossa.

Kysyttäessä kuka motivoi heitä eniten, he osoittavat toisiaan. Ei ole epäilystäkään siitä, että yhteinen tavoite pysyä kunnossa, saa heidät myös tukemaan toisiaan.

- Meidän on vaikeaa olla liikkumatta. Jos jommallakummalla on jokin vamma, emme jää paikoillemme, vaan pyrimme kannustamaan toisiamme lähtemään liikkeelle ja tekemään sen, mitä pystyy. Tiedämme, miten paljon liikunnasta saa energiaa ja tiedämme myös sen, että on parempi tehdä vähän kuin olla tekemättä mitään. Tällä tavoin autamme toisiamme vahvistumaan sekä fyysisesti että henkisesti.

Et ikinä saa pyörääni!

Pariskunta on saanut ympärilleen vakioporukan, jonka kanssa he käyvät yhdessä seniortunneilla. Kun tunnille tulee uusia kävijöitä, tulee heidän aina tuntea olonsa tervetulleeksi, Bjørn ja Siss kertovat.

- Kun tunnille tulee uusia treenaajia, tervehdimme aina heitä. Koskaan ei pitäisi aliarvioida tervehtimisen voimaa! Loppujen lopuksi on kyse siitä, että kaikki tulevat kuulluksi ja nähdyksi ja että saat ympärillesi ihmisiä, jotka motivoivat sinua.

Neurotutkija Ole Petter Hjellen mukaan tutkimukset ovat osoittaneet, että treenaaminen yhdessä jonkun toisen kanssa parantaa mahdollisuuksia elämäntapamuutokseen. Yhteiset treenit sitouttavat, ja treenin sosiaalisella aspektilla on vaikutuksia hyvinvointiin jo itsessään. Sekä Siss että Bjørn vahvistavat tämän:

- Sitoutuminen yhteiseen tekemiseen on selkeästi havaittavissa ryhmäliikuntatunneilla. Olemme sopineet, että ilmoitamme toisillemme, jos emme pääsekään treenaamaan. On mukava tietää, että joku odottaa ja kaipaa sinua, jos et pääsekään paikalle. Se on myös yksi motivaattori kunnossa pysymisen ohella.

Ei ole epäilystäkään siitä, että heidän ryhmänsä ei olisi hitsautunut vahvasti yhteen seniortunneilla. He ovat selkeästi löytäneet oman paikkansa sekä porukassa että ryhmäliikunnassa:

- On melkein noloa, jos joku ottaa ”sinun” pyöräsi Cycling-huoneessa. Silloin saatamme vitsailla, että ”Näyttää siltä, että menetin tänään pyöräni!”. Se ei ole tahallista, siitä on vain tullut tapa. Haluamme kuitenkin tarkentaa, että haluamme olla kaikille ystävällisiä, myös uusille. He ovat myös aina tervetulleita kahvilatapaamisiimme. On mukava saada uusia ystäviä.

Lue myös: Liikunta ehkäisee dementiaa

Senioreiden liikuntasuositukset

UKK-instituutti tutkii ikäihmisten liikuntaa ja liikkumista yli 70-vuotiaille suomalaisille toteutettavalla väestötutkimuksella. UKK-instituutti suosittelee, että yli 65-vuotiaiden tulisi harjoittaa lihasvoimaa, tasapainoa ja notkeutta ainakin kaksi kertaa viikossa ja lisäksi sykettä kohottavaa liikuntaa tulisi harrastaa ainakin 2 tuntia 30 minuuttia viikossa. Lisäksi kevyttä liikuskelua tulisi harjoittaa päivän aikana mahdollisimman usein. Monipuolinen liikkuminen edistää parhaiten ikääntyvien ihmisten terveyttä ja toimintakykyä.

Lastenlasten myötä Bjørn ja Siss ovat ymmärtäneet, kuinka tärkeää on vahvistaa kehoa tullessaan vanhemmaksi. Siss nauraa ja myöntää, että oli unohtanut, mitä kaikkea elämä taaperon kanssa vaatii:

- Olin unohtanut, miten paljon voimaa ja lihaksia tarvitaan, jotta pääset menemään ylös alas lattialla ja leikkimään juoksevan tytön kanssa!

Bjørn ja Siss treenaavat tullakseen vahvemmiksi ja saadakseen lisää energiaa – sekä heitä itseään että lastenlapsiaan varten. Se on todellista rakkautta, että haluaa pysyä terveinä yhdessä.

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →