Meditoi treenataksesi aivojasi! - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

Meditoi treenataksesi aivojasi!

Meditoi treenataksesi aivojasi!

Voitko tulla paremmaksi ihmiseksi meditoimalla?

SATS
SATS
31. elokuuta 2020

Ajatukset tulevat, ajatukset menevät ja myytti, että meditointi voi tyhjentää mielesi. Jos vain löytäisit oikean välineen, voisiko meditointi sammuttaa kaikki ajatuksesi? Tällainen ajatusmalli voi olla syy siihen, miksi jotkut kokevat, etteivät he voi koskaan “onnistua” meditoimisessa. Todellisuudessa meditoimisen tarkoitus ei ole tyhjentää mieltäsi.

Meditaatio ei ole väline, joka tekee sinusta paremman ihmisen! Sen ei ole tarkoitus tehdä sinusta jotakuta toista tai parempaa versiota itsestäsi. Meditoidessa sinun ei ole tarkoitus lakata ajattelemasta tai tuntemasta. Mutta tiesitkö, että se voi lisätä tietoisuuttasi ja saada sinut tunnistamaan omat ajatuksesi ja reaktiosi, jotta voit helpommin seurata itseäsi neutraalisti? Yksinkertaisesti tarkkaile ja katso itseäsi sisältä päin ilman välitöntä reaktiota ja ilman, että tuomitset itsesi tai luokittelet ajatuksiasi tai tunteitasi. Siten luot tilan, jossa voi ymmärtää ja oppia.

Olla rauhassa ja hiljaisuudessa. Mutta kuinka sinne pääsee?

Meditoinnin tulee olla säännöllistä

Et ole epäonnistunut, jos et rauhoittunut meditoidessasi. Mielen luonto on yksinkertaisesti sellainen, että ajatuksia tulee. Koko ajan! Meditoit tai et. Mutta voit oppia, mitä ajatuksiasi seuraat ja mitkä annat mennä – tietoisesti. Jotkut ajatukset ovat tuhoavia ja kuormittavat. Monilla meistä voi olla ajatusmalleja, jotka satuttavat eivätkä ole hyödyllisiä. Kielteiset ajatukset , jotka saavat paljon huomiotamme ja aikaamme, voivat tuntua lopulta olevan enemmän totta kuin ne oikeastaan ovatkaan.

Meditointi on vahva työkalu itsesi kouluttamisessa ja siinä, että saat pidettyä huomiosi niissä asioissa, joista hyödyt. Tarkkaile itseäsi ja ajatuksiasi. Mitä tapahtuu, kun kaikki pyörii päässäsi tai kielteiset tunteet raivoavat hurjina? Meditointi voi rauhoittaa. Yksinkertaisesti tarkkailemalla koet, että stressi vähenee ja ettei sinun tarvitse reagoida kaikkeen havaitsemaasi - siitä voi tulla supervoimasi.

Kuinka meditoida?

Meditaatio ja mielenrauha on jo ulottuvillasi. Tarvitaan uteliaisuutta, kiinnostusta ja aikaa, jotta meditaatiosta tulee totta. Ensimmäinen askel matkallasi kohti säännöllistä meditaatioharjoitusta on valita tietty paikka ja aika harjoituksellesi. Uuden ja terveellisen tavan luominen onnistuu parhaiten, kun teet sen samassa paikassa ja samaan aikaan joka päivä. Mutta milloin ja missä paikassa? Siitä ei kannata tehdä yhtään sen vaikeampaa kuin se on, joten valitse paikka, jossa saat istua rauhassa ja pidä meditoimista tärkeänä. Asentosi tulisi olla miellyttävä - mutta ei liian, ettet nukahda.

Päätä, kauanko aiot istua. Aloita realistisesti. Ensin 3-4 minuuttia on sopiva aika, ja siitä voit totuttuasi pidentää aikaasi, jotta et turhaa menetä toivoasi. Kun harjoitus tuntuu mukavalta, voit asteittain alkaa pidentää sitä.

Jos meditointi on sinulle uutta, voi aluksi olla helpointa osallistua ohjattuun harjoitukseen. Tarjolla on paljon erilaisia meditaatiotekniikoita ja -suuntauksia. Kokeile niitä, ja sitten jatka sellaisia, joista koet hyötyväsi eniten. Voit myös pohtia motivaatiotasi meditoimiseen. Mitä toivot saavuttavasi? Joillekin tavoitteen selventäminen itselle saattaa viedä aikaa, ja se voi myös muuttua ajan saatossa. Toisille syy meditoimiseen on selvä. Ehkä sinun kohdallasi syy on se, ettet koe oloasia mukavaksi kehossasi tai mielessäsi, ja haluat olla keskittyneempi, tasapainoisempi, rauhallisempi tai selkeämpi?

Voiko minusta tulla parempi ihminen meditoimalla?

Meditoiminen ei muuta persoonaasi, eikä se välttämättä te sinusta parempaa ihmistä. Mutta sen kautta näet itsesi helpommin. Kun katsot ja tarkkailet itseäsi sisältä päin, opit näkemään, miten mielesi toimii. Mielesi luo oman todellisuuden, olit sitten mukana prosessissa tai et. Kun näet tämän ja todistat sen tapahtuvan itsessäsi, sinulle selviää helpommin, kuka todella olet. Voit jopa nähdä, kuka toivoisit olevasi. Tällöin olet onnistunut meditaatiossasi. Olet hetken hiljaa ja seuraat, mitä mielessäsi tapahtuu - ilman että yrität muuttaa tai selittää mitään, tai reagoida mihinkään havaitsemaasi. Yksinkertaisesti olet, Tarkkailija.

Lue myös: Hengitä – niin kerron sinulle miltä sinusta tuntuu

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →