PT-start: mikä se on ja miksi se kannattaa käyttää? - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

PT-start: mikä se on ja miksi se kannattaa käyttää?

PT-start: mikä se on ja miksi se kannattaa käyttää?

Liittyessäsi ELIXIAn sopimuksella saat aina oikeuden saada kokonaisen tunnin treeniä jonkun Personal Trainerimme opastuksella. Täysin ilmaiseksi! Eikä sinun tarvitse ostaa PT-tapaamisia, jos et halua. Näin PT Start toimii.

ELIXIA
09. maaliskuuta 2018

ELIXIA tarjoaa kaikille uusille jäsenille, ilmaisen treenitunnin Personal Trainerin opastuksella. Siitä käytetään nimitystä PT Start.

Kun toimittajamme Thowen oli tarkoitus käyttää PT Start -tuntinsa, hänellä oli ollut pitkään kipua ristiselässä, lantionpohjassa ja nivusissa. Hän tiesi haluavansa Personal Trainerin apua näiden ongelma-alueiden lihasten vahvistamiseen, ja päätti siksi ottaa yhteyttä erääseen selkäkipuun erikoistuneeseen Personal Traineriin. Näin hänen PT Start -tuntinsa sujui.

KETKÄ HARJOITTELEVAT PT:N KANSSA?

Kaikenlaiset ihmiset! Ei ole olemassa mitään erityistä ihmisryhmää, joka treenaa Personal Trainerin kanssa. Yhteistä heille kuitenkin on, että he kaikki haluavat asiantuntijan apua harjoitteluunsa. Tässä on muutama esimerkki Personal Trainerin opastuksella treenaavista:

  • ihmiset, jotka haluavat parantaa kuntoaan ja juosta nopeammin kilpailuissa
  • ihmiset, jotka haluavat oppia erilaisia painonnostotekniikoita
  • ihmiset, jotka haluavat lisää painoa tai pudottaa painoaan
  • ihmiset, joilla on selkäkipuja ja haluavat paremman ryhdin
  • ihmiset, joilla ei ole motivaatiota harjoitella itsekseen, vaan tarvitsevat tukea
  • ihmiset, joilla ei ole aikaa eikä haluat harjoitella tehokkaasti. 

Minulla on neljältä tapaaminen Sandra Hanssonin kanssa, joka on PT SATS Sportpalatset -keskuksessa Tukholmassa. Matkalla tapaamiseen olin hieman hermostunut ja mietin, millainen siitä tulee. Mietin, onko hän sotilasmainen ja pakottaa minut tekemään burpeeseja, tai ehdimmekö treenata juuri ollenkaan, vai puhummeko vain tavoitteista ja odotuksista.

Aloitimme keskustelemalla elintavoistani ja harjoittelutavoitteistani

Perille päästyäni sanoin vastaanoton henkilökunnalle, että minulla on PT Start -tapaaminen Sandra Hanssonin kanssa, ja istuin sitten odottamaan. Tasan kello neljä Sandra ilmestyi paikalle ja ensimmäiseksi menimme toimistohuoneeseen, jossa minä sain vastata kysymyksiin ruokavaliostani, arjestani ja siitä, miten harrastan liikuntaa. Minulle kerrotaan, että on tärkeää saada kokonaiskuva.

Minulla on jo pitkään ollut kipua ristiselässä, ja käytyäni vuosien ajan naprapatiassa olen ymmärtänyt, että se todennäköisesti johtuu heikoista lihaksista. Mutta aina, kun olet yrittänyt vahvistaa niitä itse, olen edennyt liian nopeasti tai treenannut väärin. Siksi tuntui todella turvalliselta, että Sandra halusi saada tietää mahdollisimman paljon minusta, jotta voisi auttaa minua oikealla tavalla harjoittelun kanssa. Sanoin, että juuri nyt ainoa tavoitteeni on saada tasaisen vahva vartalo, joka kestää juoksulenkin pari kertaa viikossa ilman, että se aiheuttaa mitään kipuja.

NÄIN ILMOITTAUDUT PT START -TUNNILLESI:

Ota yhteyttä sen ELIXIA-keskuksen henkilökuntaan, jossa treenaat, ja kerro haluavasi käyttää PT Start -tuntisi. Jos sinulla on jo ennestään jokin erityinen tavoite harjoittelullesi, voit kertoa siitä. Silloin henkilökunta voi valita sinulle sopivan Personal Trainerin, jolla on kokemusta juuri kyseisestä tavoitteesta. Ehkä treenaat, jotta voisit juosta nopeammin juoksulenkillä, ehkä haluat pudottaa painoa tai selviytyä työpäivästä tietokoneen ääressä ilman, että selkä tulee kipeäksi. 

Paljon kysymyksiä, muttei lainkaan sormen heristelyä

Hän kysyi minulta liikuntatottumuksistani. Olenko liikkunut aktiivisesti vai olenko tuuriliikkuja? Kuinka usein treenaan nyt ja treenaanko niin usein kuin haluaisin? Kun hän kysyi, millainen ruokavalioni on, jouduin tutkiskelemaan itseäni ja myöntämään vastahakoisesti, etten syö niin terveellisesti kuin voisin. Ja stressitasojen laskeminen tekisi varmasti hyvää. Sandra nyökkäsi, merkitsi vastaukseni iPadilleen ja sanoi, että kaikki liittyy yhteen, etenkin stressi ja vammat. Ja että jos syö jotain makeaa joka ilta televisiota katsellessaan, vaikka siitä ei tule hyvä olo, voisi yrittää luopua huonoista tavoista vähitellen ja korvata ne uusilla, paremmilla tavoilla. Hän ei kuitenkaan heristänyt sormea, ja se tuntui hyvältä. Minua ei tuomittu.

”Teenkö nyt burpeeseja?”

Sitten oli aika tehdä niin sanottu screening eli seulonta. Sandra kertoi pedagogisesti, miten screening tapahtuu. Tekemällä erilaisia harjoituksia ja liikkeitä hän näkisi muun muassa, onko minulla puutteita tekniikassa ja heikkoutta joissain lihaksissani. Menimme kuntosaliin, joka oli täynnä ihmisiä, jotka halusivat käyttää laitteita, harjoittelualueita ja varusteita. Yhdessä nurkkauksessa oli peiliseinä suoraan edessäni ja oikealla puolellani. Siellä me seisoisimme.

Sandra näytti harjoituksen ja minä tein perässä. Tein kyykyn ilman painoja, askelkyykyn ilman painoja ja punnerruksia. Sanoin, etten varmasti jaksa punnertaa varpailta. Kokeile kuitenkin, hän sanoi. Onnistuin punnertamaan kolme kertaa. Kyseessä ei ole mikään kilpailu tehdä mahdollisimman monta toistoa tai edes selviytyä harjoituksista. Se osoittaa kuitenkin, miten PT voi auttaa, kun epäilemme itseämme. Henkinen tönäisy oikeaan suuntaan.

Hän katsoi kaikkea: Pysyvätkö keskivartalon lihakset mukana? Ovatko nilkkanivelet vahvat? Harjoitukset olivat suhteellisen helppoja, mutta hiki tuli silti.  

HYVÄ TIETÄÄ ENNEN PT START -TUNTIA:

Kun on aika tavata Personal Trainerisi ja käyttää PT Start -tuntisi, pue treenivaatteet päällesi ja pane jalkaan treenikengät, aivan kuin tekisit, jos treenaisit itseksesi. Ota mukaan vesipullo, jos haluat. Sinun ei tarvitse lämmitellä ennen tapaamista. Mieti, haluatko PT Start -tapaamiseltasi jotain erityistä, ja mitä oikeastaan haluat harjoittelultasi? Jos mietit valmiiksi, mitä (mahdollisesti) haluat kysyä, saat paljon enemmän PT Start -tapaamisestasi. 

Teimme harjoituksia noin 20–30 minuutin ajan ja palasimme sitten hänen toimistohuoneeseensa, jossa teimme yhteenvedon tunnista. Liikkuvuus – kunnossa! Tasapaino – kunnossa! Voima – ei ihan niin kunnossa. Vasen puoleni on huomattavasti heikompi kuin oikea puoleni, minkä vuoksi oikea puoleni joutuu kompensoimaan. Tämän jatkuminen vuosia on johtanut kiputiloihin, ja parannuskeino tähän vaivaan on yksinkertaisesti alkaa treenata ja vahvistaa vasenta puolta.

Ostin kymmenen PT-tapaamista Sandran kanssa, jotta opin kunnolla ne harjoitukset, joita minun täytyy tehdä. Tavoite on, että näiden kymmenen tapaamisen jälkeen osaan tehdä harjoitukset itsekseni salilla ja että voin lisätä juoksemisen harjoitteluohjelmaani.

Millaista se oli?

PT Start oli erinomainen tilaisuus päästä kokeilemaan, millaista olisi treenata Personal Trainerin kanssa. Sain myös vastauksen siihen, miksi minulla on kipuja, ja mitä minut pitäisi tehdä päästäkseni niistä eroon. Olisin voinut kiittää Sandraa hyvästä PT Startista ja jatkaa sitten harjoittelua omin päin. Joillekin se varmasti toimiikin vaikka kuinka hyvin. Mutta meille, joilla on erityisiä tavoitteita ja joilla ei ole oikeaa osaamista, aikaa tai motivaatiota, tai jotka vain yksinkertaisesti tarvitsevat vähän tukea, silloin Personal Trainer on täydellinen täydennys omin päin harjoitteluun.

Onko PT-tunteja pakko ostaa, jos ei halua?

Kaikkien mielessä on kysymys: täytyykö PT-tunteja ostaa, jos käyttää PT Start -tapaamisensa? Vastaus on ehdottomasti ei. PT-tunteja ei ole pakko ostaa vain siksi, että treenaat yhden kerran ilmaiseksi Personal Trainerin kanssa. Et ole hänelle mitään velkaa. Mutta jos sinulla on tavoite, jonka kanssa haluat apua, ja jos kemia sopivat hyvin yhteen Personal Trainerin kanssa – miksipä et sijoittaisi hänen asiantuntemukseensa? Juuri sitä Personal Trainer on; sijoitus itseesi. Henkilökohtaisesti minusta tuntui, että kärsittyäni niin monta vuotta selkävaivoista, minun oli tehtävä asialle jotain ja saatava ammattiapua.

Haluatko tietää lisää ELIXIAn tarjoamista Personal Trainer -palveluista? Lue lisää hinnoistamme ja PT-paketeistamme täältä! (HUOM: PT-tapaamisia voi varata ja hintoja voi nähdä verkossa vain kirjautuneena!)

Lue myös: Näin pääset alkuun Personal Trainerin kanssa

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →