Tammikuun PT Corner - Pidä treenit käynnissä alkuinnostuksen jälkeen

Vuoden ensimmäisessä PT Cornerissa siirrymme Jyväskylään ja ELIXIA Seppälään, missä Personal Trainer -treenejä vetää Teresa Martikkala. Teresa toimii PT-työn ohessa bloggaajana ELIXIAn Insiraatiosivuilla, joten sanan säilä ja asenne terveelliseen elämäntapaan on todellakin hallussa! Tutustutaan Teresaan paremmin:

Teresa:

Vuoden vaihtuessa monet ovat valmiita muuttamaan elämäntapojaan terveellisempään suuntaan. Valitettavan usein kuitenkin erilaiset elämäntaparemontit kaatuvat ennen aikojaan. Motivaatiota riittää yksilöstä riippuen viikoista muutamiin kuukausiin, mutta syystä tai toisesta innostus kuitenkin laantuu ja vanhat tavat palaavat kuvioihin ennemmin tai myöhemmin. Miten terveellisistä elämäntavoista – säännöllisestä liikunnasta ja fiksuista ruokavalinnoista - saisi pidettyä kiinni vielä alkuhuuman jälkeenkin?

Olen vakaasti sitä mieltä, että liian isojen muutosten tekeminen kerrallaan ei ole paras tapa lähteä muuttamaan elämänsä suuntaa. Jos ruokavalio on koostunut pitkään pelkästä noutoruoasta ja ainut liikunta päivän aikana on ollut sohvan ja jääkaapin välillä, suosittelen aloittamaan askel kerrallaan, jotta uudet tavat jäävät pysyväksi osaksi arkea.

Voit aloittaa elämäntapamuutoksesi esimerkiksi lisäämällä muutaman liikuntatuokion viikkoosi. Aloita kevyesti, lisää liikunnan määrää ja tehoa pikkuhiljaa viikkojen edetessä. Juo riittävästi vettä päivän aikana ja pidä kiinni ateriarytmistä. Lisää jossain vaiheessa lisää kasviksia ruokavalioosi ja jätä turhat ”höttöhiilarit” ja sokeriset herkut herkkupäiville. Sinun ei tarvitse treenata hulluna salilla kuutta kertaa viikossa ja syödä pelkkää parsakaalia, kehitystä saat varmasti vähemmälläkin lähtötasostasi riippuen. Jos olet epävarma, miten elämäntapamuutosta on järkevä toteuttaa, pyydä apua esimerkiksi Personal Trainerilta – silloin varmistat onnistumisesi sekä sen, että uudet tavat tulevat jäädäkseen!

Aloitimme treenaamaan yhdessä Kirstin kanssa noin puoli vuotta sitten. Kirstillä oli muuta liikuntataustaa takana, mutta lähdimme monipuolistamaan viikoittaista liikuntaa myös kuntosaliharjoittelulla. Koska salitaustaa ei ollut, lähdimme liikkeelle kevyemmin, opetellen liikkeiden tekniikoita ja tutustuen kuntosalimaailmaan. Kehitystä alkoi kuitenkin tulla nopeasti – vaikka salitreeniä tehtiin muun liikunnan ohella vain muutaman kerran viikossa. Tärkeintä onkin säännöllisyys, joka varmistettiin viikoittaisilla tapaamisilla, jolloin Kirsti oppi nopeasti uutta, saimme lisätä reilusti painoja liikkeisiin sekä ottaa jatkuvasti haastavampia juttuja mukaan harjoitteluun. Motivaatio pysyy yllä, kun harjoittelu on tarpeeksi haastavaa, monipuolista sekä ennen kaikkea mielekästä.

Kirsti:

Mitkä ovat kannaltani ratkaisevia asioita, joilla saan pidettyä treenit käynnissä alkuhuuman jälkeen?

Kun aloitin liikunnan harrastamisen pitemmän tauon jälkeen, halusin löytää itselleni sopivan tavan liikkua. Huomasin että minulle sopii vaihteleva treeni, joka koostuu reippaasta liikkumisesta, kehon kokonaisvaltaisesta käytöstä ja tanssillisesta liikunnasta. Haluan liikkua monipuolisesti, hyvällä mielellä ja kivassa seurassa. Treenit pysyvät hyvin käynnissä, kun lähtee liikkeelle ilon kautta.

Millaista treeniviikkorytmiä suosittelisin vasta-alkajalle? (Niin, ettei noutaja tule kahden viikon jälkeen)

Liikunnan aloittaminen sujuu mukavasti, kun valitsee lajin, jossa viihtyy. Itselleni aloituslajina on toiminut kävely. Kävelyn voi liittää lähes mihin tahansa elämän vaiheeseen, hyvät kengät vaan jalkaan ja reippaasti liikkeelle, mielellään kaverin kanssa. Päivittäin kannattaa kävellä aina kun mahdollista, varttitunnin pyrähdykset paikasta toiseen siirtyessä ja portaat matkan varrella pitävät huolta verenkierrosta pitkin päivää.

Kunnon kehittyessä monipuolisuus tuo vaihtelua ja erilaisia lihastuntemuksia, jokaiselle viikolle on hyvä ottaa ohjelmaan jokin lihaskuntoa ylläpitävä ja kehittävä treeni. Itse aloittelin pienemmistä painoista ja vastuksista. Sitten pikkuhiljaa kehoa kuunnellen lisäsin tehoja tekemiseen. Näin pidin huolen, etten läkähtynyt heti alkuun.

Aloittelija treeniviikon ohjelmaan kannattaa valita jokin kuntoa kohottava laji, joka oikeasti vähän hengästyttää. Näin keho saa happea ja alkaa toimia paremmin. Tietenkin kevytkin lihaskuntotreeni kerran tai kaksi viikon aikana tuo tehoa treeniviikkoon ja antaa tuntuman lihasten käyttöön. Itselleni hyvän treenin palaute tulee parina seuraavana päivänä, kun tunnen lihakset, mutta ne eivät ole ihan jumissa. Silloin olen tehnyt kohtuullisen harjoittelun ja se innostaa jatkamaan. Hyvässä treeniviikossa on myös tasapainoa ja koordinaatiota kehittävä harjoittelu, itselleni tanssillinen ryhmäliikunta tarjoaa kivaa haastetta sekä kropalle että aivoille.

Terveelliset ateriat säännöllisesti päivän aikana täydentävät treeniviikkoa, keho tarvitsee hyvät rakennusaineet palautumiseen. Itse en koskaan lähde treeniin nälkäisenä, koska energia loppuu heti alkuunsa. Pieni välipala auttaa jaksamaan. Myös riittävä uni takaa parhaat tulokset.

Mitä olen oppinut PT:n ohjauksessa?

Olen oppinut, että kuntosalitreenikin voi olla hauskaa ja vaihtelevaa. Olemme tehneet erilaisia ohjelmia, joissa olen saanut haastaa itseäni monella tavalla. Olen huomannut, että ohjelman voi suunnitella niin, että se on sopivan vaihteleva ja tekemisen meininki säilyy koko harjoituksen ajan. Ohjaajan kanssa treenatessa voin keskittyä täysin vain tärkeimpään eli tekemiseen.

Uuden kuntosaliharjoittelun myötä olen huomannut kehittymistä myös muissa tutuissa liikuntalajeissa. Kuntosalitreenin vaikutuksen huomaan esimerkiksi tanssiharjoituksissa, jotka sujuvat kevyemmin.

Millaista on ollut PT:n kanssa treenaaminen?

Teresan kanssa treenatessa olen harjoitellut uusia tapoja käyttää kehoani, en ollut harjoitellut aiemmin kuntosalissa. Olen oppinut käyttämään kuntosalin tarjoamia välineitä itselleni sopivalla tavalla. Olen huomannut, että vähitellen voin lisätä painoja, kun osaan oikean tekniikan.

Teresa on opastanut selkeästi harjoitusten aikana, mikä on antanut varmuutta tekemiseen. Lisäksi on ihan mahtavaa, kun Terera kannustaa ja haluaa auttaa treeneissä eteenpäin. Teresa on suunnitellut erityyppisiä harjoituksia sopivasti vaihdellen, mikä on auttanut löytämään sopivia ja haastavia salitreenejä. Myös kotijumppaan ja ulkoliikuntaan olemme yhdessä miettineet uudenlaisia haasteita.

Personal trainer Teseran kanssa harjoittelu on tuonut toivottua vaihtelua liikuntaan. Pystyn nyt hyödyntämään salijäsenyyttäni täysillä ja mikä parasta kehoni voi hyvin.

Kiitos Teresalle hauskoista treeneistä!

Kirsti

Teresa