Tee juuri sinulle sopivaa arkiruokaa! - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

Tee juuri sinulle sopivaa arkiruokaa!

Tee juuri sinulle sopivaa arkiruokaa!

Ravintoasiat herättävät tunnetusti hämmästyttävän voimakkaita ja jyrkkiä mielipiteitä. Tässä artikkelissa ELIXIA Tikkurilassa työskentelevä PT ja ryhmäliikunnanohjaaja Jenni Berglund kertoo omista suosikkiaterioistaan ja antaa muutamia – omasta mielestään – terveellisiä ruokavaliovinkkejä. Jennin mielestä olisi vallan mainiota, jos jokainen meistä löytäisi järkevän ruokavalion, joka antaa parhaan mahdollisen vireystilan koko päiväksi ja josta tulee hyvä olo.

ELIXIA
17. toukokuuta 2018

– Oma mottoni ruokaa laittaessani on: keep it simple! Olen huomannut vuosien varrella, että jos ruuanlaitossa kestää monta tuntia, kiinnostukseni lopahtaa kiireisen arjen keskellä. Minusta ei ole valmistamaan kovin monivaiheisia ruokia, varsinkaan nälkäisenä! Siksi olen erittäin iloinen, että olen löytänyt loistavia perustuotteita, joita käytän viikoittain, Jenni Berglund kertoo.

– Ensimmäiseksi hehkutan kuskus-pakasteateriaa. Älyttömän nopeaa ja maukasta pannulla 10 minuutissa. 350 gramman annos sisältää huimat 17 grammaa proteiinia, ja sokeritkin pysyvät ihan ok-lukemissa tällaiseksi pakasteruoaksi. Itse jaan tämän annoksen kahdelle aterialle. Toki jos tämän uppopaistaa pannulla, niin ei se enää kovin terveellistä ole.

– Olen laittanut lirauksen oliiviöljyä ja vettä enemmän, niin että sekoitus "keittyy". Olen aina vielä lisännyt tähän muita pakastevihanneksia.

– Toinen arkeani helpottanut tuote on fajitas-broilerinsisäfileepalaset: nopeat paistaa eivätkä kaipaa mielestäni enempää mausteita. Ei ole mikään marinadi, sokereita on 100 grammassa 0,4 grammaa. Yhdessä nämä muodostavat mielestäni täydellisen kombon. Setin tekemiseen menee 15–20 minuuttia. Helppo valmistaa myös maustamattomasta broilerista ja kuskuksesta itse maustaen ja lisäämällä vihannekset.

Lue myös: Miten syödä, kun työ on epäsäännöllistä

Kokkaa kerralla parin päivän sapuskat

Jenni Berglund pyrkii arjessaan tekemään ruokaa ainakin kahdelle seuraavalle päivälle.

– Tämä säästää aikaa ja hermoja, eikä joka päivä tarvitse miettiä, mitä tänään syötäisiin. Pahin moka on mennä nälkäisenä lounasaikaan pyörimään kauppaan ja miettiä siinä vaiheessa, mitä söisi. Ensin tulee mieleen ostaa jotain heti nälkää helpottavaa, eli usein sokeria sisältäviä tuotteita, ja sitten vielä lounastarvikkeet päälle. Tai ostat kahden ihmisen edestä ruokaa ja jälkkärit. Lounas ei sitten ollutkaan niin kevyt kuin olit alun perin suunnitellut. 

– Lounaspaikat ovat asia erikseen, mutta onneksi nykyään on mahdollisuus valita järkevästi. Itse suosin nälkäisenä lounasaikaan tiskiltä ostettavia ruokia, eli esimerkiksi salaattia ja siihen lohipalanen. Huolehdin aina kuitenkin siitä, että lounaani sisältää hiilaria salaatin lisäksi, koska treenaan poikkeuksetta aamuisin ja kroppa huutaa siinä vaiheessa jo hiilaria.

– Kannustan kuitenkin asiakkaitanikin valmistamaan ruokansa itse, jotta he tietävät tasan tarkkaan, mitä ruoka sisältää, ja pystyvät myös vaikuttamaan paremmin annoskokoihin. 

Mandariinin voimalla kuusi tuntia!

Jenni on huomannut asiakkaittensa ruokapäiväkirjoja lukiessaan, että ongelma ei ole useinkaan aamupala ja lounas, vaan ennemmin kunnolliset välipalat ja päivällinen. Päivällinen saattaa puuttua kokonaan, ja välipalana on yksi mandariini.

– Kun on elänyt mandariinin voimalla kolmesta yhdeksään, niin ei ihme, jos illalla tekisi mieli syödä jääkaappi tyhjäksi. Iltapalana saattaa myös olla pelkkää teetä, mielellään sitä vihreetä. Rehellisesti sanoen en tiennyt tämän olevan edes mahdollista.Siinähän on syömättömyyttä iltapäivästä seuraavaan aamupalaan asti. Tähän vielä iltatreeni, niin... Ei siis näin!

– Totuus on kuitenkin se, että ravintoasiat jakavat paljon mielipiteitä, eikä mihinkään kannata nykyään kommentoida kovin jyrkästi, ilman kunnollisia perusteluita. Minusta olisi hyvä, jos jokainen löytäisi järkevän ruokavalion, joka antaa parhaan mahdollisen vireystilan koko päiväksi ja josta tulee hyvä olo, Jenni painottaa.

Puhdas ruoka on parasta

– Nämä ovat kaksi asiaa, joita kuulen, kun esitän ruokavalioehdotuksia asiakkaille: "Näin paljon ruokaa! Miten tämä auttaa pudottamaan painoa?" ja "Eikö tähän kuulu yhtään lisäravinteita?" Yhtäkään niin sanottua dieettiruokavaliota minun ei ole tarvinnut vielä kenellekään tehdä.

– Uskon, että asiakkaan on kaikin puolin parempi pitää kalorimäärät järkevinä ja panostaa enemmän ruoan puhtauteen ja terveellisiin valintoihin. Tämä on hitaampaa painonpudotusta, varsinkin jos aineenvaihdunta ei ole alkuun kovin aktiivisella tuulella. Mutta pidemmällä tähtäimellä uskon sen tuottavan pysyvämpiä tuloksia kuin dieettiruokavaliot. Riippuu toki siitä, kuinka paljon pudotettavaa on, mutta yleisin ongelma on varsinkin naisten keskuudessa liian vähäinen syöminen. Viimeistään se hidastaa aineenvaihdunnan, ja vaikka kuinka liikkuisi, haluttuja tuloksia ei synny. 

Jenni uskoo, että puhtaalla ruualla ihminen saa kaiken tarvitsemansa, ehkä muutamia vitamiineja lukuun ottamatta.

– Kovien treenien jälkeen palautusjuoma on mielestäni ok, jos ei pääse syömään kunnollista ateriaa pariin seuraavaan tuntiin, tai on vaikea saada päivän kalori- ja proteiinimääriä täyteen. Kehotan tutkimaan tuoteselosteita ja miettimään, ovatko lisäravinteet peruskuntoilijalle välttämättömiä, vai voisiko samat saada ruuasta. Kehonrakentajat ovat asia erikseen. 

Lue myös: 10 ruoka-ainetta, joita kannattaa syödä joka viikko

Viisi ateriaa päivässä

Jennin omat proteiinin lähteet ovat pääasiassa broileri ja kala, jauhelihaa hän on vähentänyt viime aikoina huimasti.

– Olen vain tällä hetkellä todella kyllästynyt siihen. Itselleni ei ole ongelma syödä kahta päivää lounaalla ja päivällisellä samaa ruokaa. Jos alkaisin nirsoilla, niin ruokailuni olisi joka päivä yksi iso kysymysmerkki ja ostaisin kaupasta kaikkea ylimäärästä, ehkä jopa kolmen ihmisen edestä.

– Syön joka aterialla hiilaria, proteiinia ja rasvoja, mielellään pehmeässä muodossa. Pakastevihannekset ovat perusjuttuja, ja lisäilen niitä joka ruokaan, keitettynä, pannulla tai uunissa tehtynä. En ole mikään salaatinlehden suurin fani, ja siinä on sitä paitsi aika huonot ravintoarvot.

– Syön viisi kertaa päivässä, päivästä riippumatta. Se sopii minulle, ja vireystila ja kroppa toimivat hyvin, Jenni kertoo.

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Ravinto ja hyvinvointi

Tarjoamme paljon vinkkejä treenaamiseen ja syömiseen niin, että saat terveellisemmät elintavat sekä vahvemman kehon ja mielen.

Lue lisää aiheesta Ravinto ja hyvinvointi →