Mitä D-vitamiini on ja missä elintarvikkeissa sitä on? - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

Mitä D-vitamiini on ja missä elintarvikkeissa sitä on?

Mitä D-vitamiini on ja missä elintarvikkeissa sitä on?

D-vitamiini on elintärkeä hormoni, jota saa auringonvalosta ja joistain elintarvikkeista. Juuri talvella monet saavat liian vähän D-vitamiinia, joten silloin on tärkeää syödä oikein.

Kristine Symreng
Kristine Symreng
22. helmikuuta 2018

MITÄ D-VITAMIINI ON?

D-vitamiinia tarvitaan muun muassa lihasten kasvuun ja kalsiumin varastoimiseen luustoon. Lisäksi se lisää vastustuskykyä. D-vitamiinin saantisuositus on 10 mikrogrammaa päivässä tai 70 mikrogrammaa viikossa. D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini: sen imeytymiseen, siirtymiseen ja varastoimiseen elimistössä tarvitaan rasvaa. 

MISSÄ ELINTARVIKKEISSA ON D-VITAMIINIA?

Usein sanotaan, että maitotuotteet ovat hyviä D-vitamiinin lähteitä, varsinkin kevytmaitotuotteet, koska niihin on lisätty vitamiineja. Kevytmaitoa pitäisi kuitenkin juoda kokonainen litra päivässä, jotta D-vitamiinin tarpeen saisi katetuksi sillä. Mutta kun esimerkiksi syö lohta, jo 80 grammasta saa D-vitamiinia vuorokaudessa tarvittavan määrän eli 10 mikrogrammaa. Myös kananmunan keltuaista ja kantarelleja pidetään hyvinä D-vitamiinin lähteinä, mutta niitäkin täytyisi syödä varsin suuria määriä. Jos pitää margariinista voileivän päällä, ei sekään ole hullumpi D-vitamiinin lähteenä. 

Lohesta saa runsaasti d-vitamiinia

Alla olevassa taulukossa on lueteltu elintarvikkeita, joita usein suositellaan niiden suuren D-vitamiinipitoisuuden vuoksi. Niistä on annettu D-vitamiinin määrä per normaali annos, ja se, kuinka paljon elintarviketta pitäisi syödä, jotta siitä saisi koko vuorokauden suositellun määrän D-vitamiinia (eli jos sitä ei saisi mistään muusta). Meille pohjolan asukeille ratkaisu alhaiseen D-vitamiinitasoon on siis syödä enemmän rasvaista kalaa, mielellään 2–3 kertaa viikossa. Samalla saa myös riittävästi Omega-3-rasvahappoja. 

D-vitamiinrikkaita elintarvikkeita

MEILLE POHJOLAN ASUKEILLE RATKAISU ALHAISEEN D-VITAMIINITASOON ON SIIS SYÖDÄ ENEMMÄN RASVAISTA KALAA, MIELELLÄÄN 2–3 KERTAA VIIKOSSA. 

Toinen ihan hyvä keino saada D-vitamiinia talven aikana on matkustaa lämpimämmille leveysasteille. Koska D-vitamiini varastoituu elimistöön, aurinkoloma talvella yhdessä hyvän ruokavalion kanssa voi auttaa pitämään elimistön D-vitamiinin tason riittävän korkealla kesään asti. 

 

Lue myös: 10 ruoka-ainetta, joita kannattaa syödä joka viikko

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Ravinto ja hyvinvointi

Tarjoamme paljon vinkkejä treenaamiseen ja syömiseen niin, että saat terveellisemmät elintavat sekä vahvemman kehon ja mielen.

Lue lisää aiheesta Ravinto ja hyvinvointi →