5 hyvää syytä liikkua aamuisin - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

5 hyvää syytä liikkua aamuisin

Aloita päiväsi treenillä, ja iltapäivällä sinulla on aikaa tehdä, mitä haluat.

SATS Elixia
SATS Elixia
23. joulukuuta 2019

Ehkä et sittenkään kuulu niihin ihmisiin, jotka rakastavat varhaisia aamuja? Hyvä uutinen on se, että tilanne on muutettavissa. Se on ihan totta. Alku on hankalaa, myönnetään – mutta kannattaa sinnitellä! Muutaman viikon säännöllisten aamutreenien jälkeen kehosi on tottunut. Ja todennäköisesti tykkäät!

Lue myös: Liikunta parantaa kaikkea aivotoimintaa

Ellen Solhaug, SATS ohjaaja ja Personal Trainer, kertoo aamutreenistä olevan paljon hyötyä. Tässä hänen viisi hyvää syytään aamutreenien aloittamiseksi: 

Vinkkejä aamutreenaamiseen:

  • Pakkaa treenikassi jo illalla
  • Sovi treenaamisesta kollegan tai ystävän kanssa
  • Sytytä valot, kun herätyskello soi
  • Suunnittele treenit etukäteen
  • Aloita treenit rauhallisesti
  • Muista syödä ja juoda treenien jälkeen
  • Sinnittele – vähän ajan kuluttua aamutreenit tuntuvat hyviltä! 

1. Käynnistät päivän todella hyvällä fiiliksellä

- Mitään ei voi verrata siihen hyvän olon tunteeseen jonka saat, kun aloitat päivän tekemällä hyvää itsellesi ja terveydellesi. Jo tunne siitä, että olet saanut tehtyä treenin ennen kuin muut ovat nousseet sängystään, antaa kivan buustin päivään. Kun muut tulevat väsyneinä töihin, sinä olet virkeänä hereillä ja täynnä energiaa – ja onnellinen, kun päivän treeni on jo tehty.

Lue myös: - Voi olla pelastus niille, jotka eivät pidä liikunnasta

2. Vapautat aikaa iltapäivään

- Aamujen suunnittelu on useimmiten helpompaa kuin iltapäivien suunnittelu. Aamuisin on yleensä vähemmän esteitä, jotka voivat pakottaa sinut peruuttamaan treenisi. Työpäivän päätteeksi haasteena ovat ylityöt, vähäinen energiataso ja aikataulupaineet. Kun teet treenin aamulla, vapautat aikaa muihin tehtäviin iltapäivisin.

Saako neurotutkija Ole Petter Hjelle sinut motivoitua liikkumaan vain 3 minuutissa?

3. Keskityt paremmin

- Tutkimusten mukaan liikunnalla on paljon positiivisia vaikutuksia aivoihin, kuten kykyyn muistaa asioita paremmin ja omaksua uutta tietoa. Solhaug toteaa, että aamutreeni auttaa näin myös olemaan tuottavampi töissä tai koulussa.

Etkö ole vielä jäsen? Aloita jäsenyys tänään ja ota ensimmäinen askel kohti terveellisiä elämäntapoja!

Liity jäseneksi


4. Vähemmän ihmisiä, enemmän tilaa

- Aamuisin salilla on vähemmän ihmisiä, joten sinun ei tarvitse odottaa vuoroasi laitteille tai vahtia koko ajan paikkaasi. Kun aikaa vieviä tekijöitä on vähemmän, saat todennäköisesti tehtyä treenisi ilman keskeytyksiä, ja harjoittelu on myös tehokkaampaa!

5. Luonnon oma mielialalääke

- Liikunta vapauttaa elimistössä mielihyvähormoneja. Aamutreenin endorfiinipotku vaikuttaa positiivisesti koko päivän. Tutkimukset osoittavat, että aamuinen liikunta lisää aktiivisuutta koko päivän ajan.

Ja mietipä: milloin viimeksi kaduit, että lähdit liikkumaan ja treenaamaan?

Lue myös: Näin huijaat aivosi rakastamaan liikuntaa

- Etkö vielä vakuuttunut aamutreenistä? Aamutreenien konkari Sussi antaa sinulle hyvän vinkin!

Sussi_trening forebygger demens.jpg

Sussi (57) on ottanut tavakseen mennä aamukävelylle tai -hölkälle. Hänellä on hyvä vinkki, jos aamutreenit tuntuvat täysin turhalta ajatukselta:

Kun herätyskello soi aamulla, nouse ylös!

Sussi tietää, että se kuulostaa helpolta ja vielä helpompi on päättää toimia näin. Mutta onko todellakin näin? Sussi myöntää, että häneltä kesti muutaman viikon ennen kuin aamutreeneistä tuli tapa, josta hän nyt on kiitollinen. Mutta tahdonvoimalla pääset ylös, ja muut ajatukset on vain työnnettävä sivuun:

- Aseta kello soimaan illalla, laita treenivaatteet valmiiksi esille ja tankkaa kahvinkeitin valmiiksi aamua varten. Kun kello aamulla soi, nouse ylös. Jos jäät makaamaan sänkyyn vielä minuutiksi, pystyt keksimään uskomattoman monia hyviä syitä, jotta ei tarvitsisi lähteä treenaamaan. Nouse siis ylös, äläkä mieti liikaa, kuinka väsynyt olet. Todennäköisesti olet yhtä väsynyt, vaikka nousisit ylös tuntia myöhemmin. Juo nopeasti kupillinen kahvia ja lähde ulos!

Ne, jotka treenaavat aamuisin, ovat itse asiassa aika mahtavia: he pystyvät huijaamaan aivojaan ja treenaamaan ennen kuin keho on edes tajunnut nousseensa sängystä!

Sano huomenta uudelle, hienolle ja reippaalle päivälle!

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →