10 ruokavaliovinkkiä painonpudotukseen - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

10 ruokavaliovinkkiä painonpudotukseen

10 ruokavaliovinkkiä painonpudotukseen

Puolet suomalaisista on ylipainoisia. Kutakuinkin yhtä moni ELIXIAn jäsenistä pyrkii pudottamaan painoa. Tässä on 10 terveellistä ja tehokasta ruokavaliovinkkiä, joiden avulla voit pudottaa painoa.

Kristine Symreng
Kristine Symreng
18. toukokuuta 2017

1. Lopeta makeisten, jäätelön, kakkujen ja pullien syöminen

On toki luvallista hemmotella itseään hieman silloin tällöin. Mutta jos haluat pudottaa painoasi, tämä on ylivoimaisesti tärkein neuvo. Noista herkuista saamme eniten tyhjiä kaloreita tulematta kylläiseksi ja saamatta tärkeitä ravintoaineita. Etsi vaihtoehtoja, jotka toimivat itsellesi! Kokeile greipin syömistä lusikalla tai teen juomista illalla. On helpompaa vaihtaa tapaa kuin luopua jostain tavasta kokonaan.

Lue myös: Näin pääset eroon makeanhimosta

2. Huolehdi siitä, että puolet kaikesta, mitä syöt, on hedelmiä ja vihanneksia

Inspiroidu ravinnosta

Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio pitää yllä kehon hyvinvointia, antaa energiaa arkeen ja treeniin sekä auttaa palautumisessa ja tulosten saamisessa.

Inspiroidu Liity jäseneksi

Pienentämällä annoksia ja täyttämällä lautasen vihanneksilla saat vähemmän kaloreita, mutta tulet kuitenkin kylläiseksi. Vaihtele värejä sekä valmistettuja ja raakoja vihanneksia. Syö välipalaksi tai aterian jälkeen hedelmä, jos tunnet tarvitsevasi jotain makeaa. Hedelmissä on paljon vitamiineja, mineraaleja ja antioksidantteja.

Lue myös: 10 ruoka-ainetta, joita kannattaa syödä joka viikko

3. Syö proteiinia säännöllisesti päivän mittaan

Proteiini täyttää ja vaatii elimistöltä paljon energiaa proteiinin muuttamiseksi rasvaksi. Säännöllinen proteiinin saanti päivän aikana auttaa myös säilyttämään lihasmassan laihdutuksen aikana. Nauti monipuolisesti ja vaihdellen rahkaa, raejuustoa, kananmunia, kalaa, kanaa, papuja ja linssejä.

4. Vähennä rasvaa

Rasva sisältää kaksinkertaisen määrän kaloreita grammaa kohti verrattuna hiilihydraatteihin ja proteiiniin. Elimistön ei myöskään tarvitse muuntaa rasvaa sen varastoimiseksi. Siksi rasvan vähentäminen ruokavaliosta on tehokas keino pitää kalorit ja elimistön rasvavarastot kurissa. Huolehdi siitä, että syömäsi rasvat ovat hyvälaatuisia ja peräisin esimerkiksi kalasta, avokadosta, oliiviöljystä ja pähkinöistä. Tyydyttyneiden rasvojen (eläinrasvojen) ja ylipainon välillä näyttää olevan yhteys (1).

5. Syö kuitupitoisia hiilihydraatteja

Kuidut ovat täyttäviä ja hyvää ruokaa suoliston hyville bakteereille. Siksi valkoinen leipä olisi hyvä vaihtaa ruisleipään (mitä suurempi kuitupitoisuus, sen parempi) ja painottaa ruokavaliossa kauraa, kvinoaa, täysjyväbulgurvehnää ja juureksia pastan ja riisin sijasta. Ne sisältävät enemmän kuitua ja tulet kylläiseksi pienemmällä ruokamäärällä. Samalla annat ravintoa suolistosi hyville bakteereille. Hyvä bakteerikanta voi suojella ylipainolta ja aineenvaihduntasairauksilta (2).

Lue myös: Hyvä tietää  hiilihydraateista

6. Popsi porkkana ennen ateriaa

Jos olet syömisen aloittaessasi hyvin nälkäinen, sinun on vaikeampi vastustaa tarjolla mahdollisesti olevia valkoista leipää tai rasvaisia kastikkeita. Ennen ateriaa kannattaa syödä yksi porkkana tai paprika nälän hillitsemiseksi.

7. Syö vain yksi ruoka-annos

Päätä etukäteen, kuinka paljon aiot syödä, ja syö vain se, mitä lautasella on. Ota huomioon, että kylläisyyden tunteen aiheuttavilta hormoneilta kestää hetki aktivoitua. Syö siis hitaasti, jotta ehdit saada kylläisyyden tunteen. Yllätyt siitä, miten vähällä ruoalla tulet kylläiseksi!

8. Lopeta kalorien juominen

Huolimatta siitä, onko juomassa paljon ravintoaineita vai ei, se ei täytä yhtä hyvin kuin kiinteä ruoka. Siksi hedelmät kannattaa syödä kokonaisina mieluummin kuin juoda ne smoothiena tai mehuina. Aterioiden yhteydessä ja niiden välillä kannattaa juoda mieluummin vettä kuin muita juomia. Arkeen voit tuoda hivenen luksusta mansikka- tai kurkkuvedellä!

9. Käy kaupassa kylläisenä

Olet varmasti huomannut, että ostoskorin sisältö näyttää erilaiselta sen mukaan, ostatko ruokaa kylläisenä vai nälkäisenä. Olet varmasti pannut myös merkille, että makeishylly on useimmiten kassojen lähellä. Ostaessasi kylläisenä (pätee myös verkko-ostoksiin!) valitset sellaisia elintarvikkeita, joita sinun pitäisi syödä. Jos kotona ei ole niin sanottua roskaruokaa, kun sellaista alkaa tehdä mieli, pystyt paljon todennäköisemmin pitäytymään ruokavaliossasi.

10. Älä ylikompensoi kuntoillessasi kuluttamaasi energiaa

Kovan treenin jälkeen voit aivan oikeutetusti olla ylpeä itsestäsi! Muista, että on helppo syödä takaisin kalorit, jotka juuri on kuluttanut. Kuntoilu ei ole koskaan turhaa, mutta paino tuskin putoaa, jos ahmit tuhdisti treenin jälkeen.

Lopuksi. Noudata terveellisiä elintapoja painonpudotuksen aikana ja jatka samaan malliin myös sen jälkeen, kun olet saavuttanut tavoitepainosi. Syö hyvää ruokaa ja mielellään ystävien ja perheen seurassa, niin voit keskittyä johonkin muuhun kuin ruokaan!

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →