6 liikettä rentoutumiseen
Elixia.fi -sivustolle
Ei liittymismaksua + 2 kk treenit veloituksetta*

6 joogaliikettä rentoutumiseen

Voit löytää rauhan keholle ja mielelle näillä yksinkertaisilla harjoituksilla, jotka jokainen osaa tehdä! Jos sinulla ei ole aikaa tehdä muita harjoituksia, sinun tulisi ainakin tehdä harjoitus numero kuusi!

Anita Hegge, Nordic Yoga & MindBody Manager SATS / HiYoga
Anita Hegge, Nordic Yoga & MindBody Manager SATS / HiYoga
09. helmikuuta 2021

Rauhoittuminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan

Jos kehomme on jatkuvasti stressaantunut, heikentää se immuunijärjestelmäämme, jolloin myös sairastumme todennäköisesti helpommin. Kun rentoudumme ja annamme kehollemme aikaa levätä kunnolla, myös hermojärjestelmämme ja hormonitoimintamme toimivat paremmin, mikä on elintärkeää kehollemme ja mielellemme.

Tässä on sinulle 6 tehokasta hengitysharjoitusta, joogaharjoitusta ja meditaatiohetkeä – takaamme, että tunnet itsesi rentoutuneeksi ja rauhoittuneeksi seuraavien harjoitusten jälkeen.

1. Pitkät, syvät hengitykset

Makaa lattialla tai istuudu tuolille. Hengitä rennosti sisään ja ulos nenän kautta. Hengittäessäsi tunne kuinka vatsan alueesi nousee ja laskee, rintakehäsi laajenee ja hengityksesi ulottuu solisluihin asti. Hengitä ulos rauhallisesti, jolloin rinta ja vatsan alueesi rentoutuvat. Hengitä niin kauan ja rauhallisesti kun pystyt jännittämättä hartioitasi korviin. Tee harjoitusta 3-5 minuutin ajan. 

2. Läsnäolon voima

Istu lattialla tai tuolilla. Voit sulkea silmäsi jos haluat. Keskity hengitykseesi ja tunne kuinka hengitys kulkee rauhallisesti kehosi läpi. Voit myös ajatella: ”hengitä sisään, hengitä ulos”. Tunne, että voit rauhallisesti päästää hartiat ja leuan rennoiksi. Rentouta myös istuinluut ja lantio. Istu rennossa asennossa, mutta selkä suorassa. Jos menetät keskittymisen, ota rauhassa kiinni omasta hengityksestäsi uudelleen. Tunnet harjoituksen aikana, että kehon jännitykset ja jumit alkavat vähitellen helpottaa. Aloita ensin 3-5 minuutin mittaisella harjoituksella, halutessasi voit rentoutua myös pidempään.

3. Kierrot

Harjoitukset joissa liikutat ja kierrät selkärankaasi, auttavat pitämään verenkiertoa aktiivisena ja samalla selkä pysyy liikkeessä. Samalla saat myös hapen ja veren virtaamaan tärkeisiin sisäelimiimme, mikä puolestaan auttaa ruoansulatuksessa ja samalla rauhoittaa kehoasi.

4. Rinnan avaukset

Tässä on jooga-asentoja jotka avaavat rintalihaksia ja venyttävät hengityslihaksiamme. Nämä auttavat sinua hengittämään vapaammin ja ilma kulkee keuhkoihin asti ja uloshengittäminen on helpompaa. Kun kehomme tuntee, että hengitys on syvää ja rauhallista, alkaa se rentoutua ja vähentämään stressireaktioita. Valitse asento, joka sopii sinulle.

5. Venytykset eteen

Voit etsiä rauhaa ja rentoutta jooga-asennoissa, joissa nojaat eteenpäin. Samalla saat myös hyvän venytyksen selälle ja niskalle, jolloin koko kehosi, hermostosi ja mielesi rentoutuu.

6. Jalat kohti kattoa 

Jos sinulla ei ole aikaa tehdä muita harjoituksia, tee ainakin tämä! Hyödyllinen ja tehokas asento, joka muistuttaa sinua tärkeästä asiasta – älä tee mitään! Välillä on myös hyvä vaan olla. Voit asettaa jalat seinää vasten, laita tyyny lantiosi alle, pidä kädet sivuilla, venytä jalkoja seinää vasten ja nauti. Kun makaat tekemättä mitään, verenkiertosi saa vauhtia, sykkeesi rauhoittuu ja kehosi tuntuu raskaammalta, sillä pääset rauhalliseen rentoutumisen tilaan.

Lue myös: Hengitä – niin kerron sinulle miltä sinusta tuntuu

 

*Sources: https://www.yogiapproved.com/yoga/immune-system-yoga-for-immunity/

Photo: @marikafoto // @ihnebilder (all yoga pictures)

Model: Eilin Ma Dalby, Mastertrainer HiYoga

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →