Näin saat pidettyä motivaation yllä! - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

Näin saat pidettyä motivaation yllä!

Näin saat pidettyä motivaation yllä!

Useimmat meistä ovat valmistautuneet henkisesti syksyyn ja harjoituskalenteri on täytetty. Vai onko?

Kristine Symreng, laillistettu ravitsemusneuvoja
Kristine Symreng, laillistettu ravitsemusneuvoja
23. lokakuuta 2017

Loppukesästä on usein valmis elämäntapamuutokseen. Onnistumisen mahdollisuudet ovat parhaat silloin, kun on löytänyt sisäisen motivaationsa. Monien on kuitenkin aloitettava liikkuminen taas uudelleen, vaikka olisi jo löytänyt motivaation aiemmin. Miksi näin on?  

LIIAN KORKEAT TAVOITTEET

Tehtyäni töitä alalla yli kymmenen vuotta, olen havainnut selvän kaavan heissä, joita sanotaan "tuuritreenaajiksi". Tuuritreenaajat ovat usein kunnianhimoisia ihmisiä, jotka asettavat tavoitteensa korkealle. Usein aivan liian korkealle, jotta ne pystyisi tavoittamaan, mikä tuhoaa motivaation. Kukapa haluaisi epäonnistua? Aloittaa uudelleen alusta kerta toisensa jälkeen?

Urheilupsykologiassa korostetaan, kuinka tärkeää on asettaa kohtuullisia tavoitteita. Mielellään tavoitteita, jotka tietää voivansa saavuttaa. Niiden saavuttaminen antaa lisää motivaatiota, eikä askel esimerkiksi yhden lisätreenin lisäämiseen tunnu niin suurelta. 

ON HYVIN YLEISTÄ HALUTA TEHDÄ AIVAN LIIAN ISO ELINTAPOJEN MUUTOS. PARASTA ON MUUTTAA YKSI ASIA KERRALLAAN. ALOITA TÄRKEIMMÄSTÄ ENSIN.

ULKOISEN MOTIVAATION VAIKUTUS

Toinen tuuritreenaajille ominainen piirre on se, millaisia tavoitteita he asettavat. Usein kyse on ulkonäöstä, kuten pudottaa painoa muutaman kilon verran tai saada pyykkilautavatsa. Tätä sanotaan ulkoiseksi motivaatioksi. Mutta käsi sydämellä; kuinka tärkeää se oikeastaan on? Niin kauan kuin suklaakakku illalla maistuu paremmalta kuin saada pyykkilautavatsa kolmen kuukauden kuluessa, suklaa tulee aina voittamaan. Ja silloin lisäkilot ovat ja pysyvät. Avain pyykkilautavatsan saamiseen on löytää tavoite, joka on pyykkilautavatsaa tärkeämpi, mutta jossa se tulee kuitenkin kaupanpäällisinä.   

LÖYDÄ OMA SYYSI

Kysy itseltäsi, miksi haluat treenata. Jos vastaus on, että "haluan tulla paremman näköiseksi", kysy itseltäsi, mitä silloin tulee tapahtumaan, jos sinusta tulee paremman näköinen. Tuletko onnellisemmaksi? Vain sinä itse voit tietää vastauksen. Ehkä sinun täytyy kokeilla ja nähdä, jotta voit löytää sisäisen motivaatiosi. Ulkoinen motivaatio on erinomainen keino päästä alkuun. Siksi juuri sisäinen motivaatio saa jatkamaan. Silloin treenaamisesta tulee osa terveellisiä elintapoja, josta et halua luopua.

OMA "SYYNI" ON MUUTTUNUT VUOSIEN VARRELLA. NYT TREENAAN SAADAKSENI ENERGIAA KIIREISESSÄ ARJESSA JAKSAMISEEN. ILMAN TREENIÄ MINUSTA TULEE VÄSYNYT JA PAHANTUULINEN PIENTEN LASTEN ÄITI, JOLLAINEN PÄÄTIN JO VARHAIN, ETTEI MINUSTA TULE KOSKAAN. ILMAN TREENIÄ MINUSTA TULEE HELPOSTI MYÖS ALAKULOINEN JA VOIN JOUTUA NEGATIISISTEN AJATUSTEN NOIDANKEHÄÄN. TREENAAMINEN ON MINULLE YHTÄ TÄRKEÄÄ KUIN SYÖMINEN JA NUKKUMINEN. ILMAN SITÄ EN PYSTY TOIMIMAAN. SE ON MINUN SYYNI. PYYKKILAUTAVATSA TULI JO KAUAN SITTEN KAUPAN PÄÄLLE.

HYVIÄ KYSYMYKSIÄ SISÄISEN MOTIVAATION LÖYTÄMISEEN:

  • Miksi haluat treenata? 
    Esimerkki: energiaa arjesta selviämiseen.
  • Mitä tapahtuu, kun olet saavuttanut tavoitteesi? 
    Esimerkki: jaksan leikkiä lasteni kanssa.
  • Miksi se on tärkeää sinulle? 
    Esimerkki: saavuttaakseni hyvän suhteen lapsiini, minusta tulee parempi äiti.
  • Miltä tuntuisi, jos et saavuttaisi tavoitettasi? 
    Esimerkki: en halua olla väsynyt ja pahantuulinen äiti!
  • Mikä on kohtuullinen tavoite, jonka tiedät voivasi saavuttaa? 
    Esimerkki: että alan treenata kaksi kertaa viikossa 30 minuutin ajan, kun lapset ovat lapsiparkissa.
  • Millainen treenaaminen on mielestäsi hauskaa? 
    Esimerkki: juosta juoksumatolla ohjaajan opastaessa (Indoor Running)

LOPUKSI MUUTAMA MOTIVAATIOVINKKI

  • Keskity aktiivisuuteen! Urheilupsykologian mukaan treenatessa pitää keskittyä tekniikkaan ja suoritukseen. Juostessa voit keskittyä katseen pitämiseen korkealla ja hyvän ryhdin pitämiseen. Tanssitreenissä voit keskittyä ensinnäkin musiikin tahdissa pysymiseen ja toiseksi oikeiden askelten ottamiseen.
  • Tee 90 prosenttia sellaista, mikä on mielestäsi hauskaa, ja 10 prosenttia sellaista, minkä tiedät olevan tarpeen. Hauskaa on useimmiten jokin sellainen, jossa olemme hyviä, kun taas treenin jälkeiset ja treeniin valmistelevat harjoitukset sekä asiat, joissa olemme vähemmän hyviä, saattavat tuntua ikävämmiltä. Keskity siihen, kuinka hyviä nämä täydentävät harjoitteet ovat sinulle. Silloin ne ovat hauskempia!
  • Treenaa mahdollisimman monipuolisesti ja kokeile jotain aivan uutta, jos motivaatio jatkaa samoja treenejä tyrehtyy. Voit löytää täysin uuden treenaamistavan, johon ihastut!
  • Treenaa musiikin tahtiin ja yhdessä muiden kanssa, jos se motivoi sinua. Jaettu treeni-ilo on kaksinkertainen ilo ja saatat löytää uusia ystäviä loppuelämäksesi!

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →