PT Corner – Helmikuu

Alkuvuosi on kulunut nopeasti ja näin olemme jo helmikuussa. Tuliko sinulla tehtyä uudenvuoden lupauksia terveyteen liittyen ja oletko pystynyt pitämään liikuntatavoitteistasi kiinni? Joka tapauksessa, kuten sisimmässäsi tunnet, liikunnan aloittamisen aika on edessä ennemmin tai myöhemmin. Miksei siis nyt, eikä huomenna?

Harjoittelun alku voi olla pidemmän tauon jälkeen hieman työlästä ja tärkeintä onkin, että laitat treenikamat reippaasti kassiin ja saavut treenaamaan. Treenin jälkeen tiedät kyllä, miksi kannatti tulla.

Vältä siis turhaa odottelua sen suhteen, milloin on oikea päivä ja energisin hetki aloittaa. Rohkeasti vaan salille tai jumppaan tekemään mukavan haastava treeni.

Tärkeää on tehdä oman kunnon, eikä omantunnon mukainen treeni. Erityisesti tauon jälkeen on hyvä antaa hieman armoa kropalle pari ensimmäistä treeniä. Suosittelen kunnostasi ja treenitauostasi riippuen 2-4 kertaa viikossa treeniä ja mikäli mahdollista Personal Trainerin tapaamista, jotta harjoittelusi käynnistyy tavoitteellisesti, turvallisesti ja oikealla teholla sekä saat mielenkiintoa treeniisi.

SATS ELIXIAlla on tarjolla runsas valikoima ryhmäliikuntatunteja sekä laadukkaat kuntosalitilat, joissa sitten hikoilla laaditun ohjelman mukaan. Se, että jaksat jatkaa treenaamista viikkoja ja kuukausia eteenpäin kuntoasi sekä terveyttäsi kohentaen, samalla nauttien, ovat paremman elämänlaadun perustekijöitä.

- Riku

Sanna 45v. joka on treenannut Riku kanssa useamman vuoden ajan, kertoo mietteitään vuoden käynnistymisestä näin:

Itse aloitin treenaamisen tammikuussa. Oli helppo jatkaa joulun ja uudenvuoden jälkeen, kun PT-tunnit oli jo valmiiksi sovittuna. Ne kun aina kannustavat jatkamaan myös muuta liikkumista.

Harjoittelussa pääsee hyvin vauhtiin, kun suunnittelee viikon treenit etukäteen. Kun liikunta-ajat on valmiiksi sovitettu muiden menojen lomaan, toteutuvat ne kuin automaattisesti. Joskus ryhmäliikuntatuntien lukujärjestyksien muutokset kausien vaihtuessa aiheuttavat uudelleen järjestelyjä. Toisaalta silloin tulee helpommin lähdettyä kokeilemaan jotain uutta.

Jotain, mitä haluan liikunnan saralla välttää, ovat loukkaantumiset. Ikä ja oman kehon rajoitteet luovat haasteita, mutta hyvä opastus ja ohjaus auttavat välttämään loukkaantumisia.

Itselleni oikea liikunnan määrä vaihtelee. Yleensä se on siinä neljä-viisi kertaa viikossa. Oikean määrän yleensä huomaa itse siitä, että liikunnan jälkeen on pirteämpi ja parempi olo kuin ennen sitä. Silloin, kun stressi ja kiire valtaa mielen on hidastettava tahtia. Silloin yleensä auttaa hetkeksi kevyempään harjoitteluun siirtyminen.

Liikunnallisen elämän kurssissa pysyy, kun harjoittelee monipuolisesti ja vaihtelevasti. Jos saa vielä ystävän mukaan treenaamaan, niin sekin auttaa jaksamaan. Hyvä PT saa nämä kaikki palikat loksahtamaan kohdalleen! Kehitystä tapahtuu ja innostus säilyy. Itselläni jo kuusi vuotta. Kiitos Riku!