Joulukuun PT Corner – ensi vuoden treenit aloitetaan nyt!

Vuoden 2017 viimeisessä PT Cornerissa matkataan Suomen Turkuun ja ELIXIA Jokivarteen, jossa rautaisia treenejä vetää Personal Trainer Sari Uski. Joulu lähestyy kovaa vauhtia ja on aika siirtää katseet ensi vuoden treeneihin. Missä haluan olla parempi? Mitä haluan saavuttaa? Mitkä ovat heikkouteni? Näihin kysymyksiin haetaan vastauksia Sarin kanssa.

Olen ELIXIA Jokivarren Personal Trainer Sari Uski ja harrastan aktiivisesti klassista voimanostoa. Saavutin vuonna 2016 SM-kisoissa -63kg sarjassa 6. sijan. Aiempaa harrastustaustaa minulta löytyy Bikini Fitness-sarjasta SM-tasolta. Tällä hetkellä palaudun voimanoston SM-kisoista ja seuraavaksi olen aloittamassa lihastenkasvatuskautta seuraavan vuoden kisoja kohti.

Käyn artikkelissa läpi, miten oma treenini jakaantuu talvi- ja kesäkausien välillä. Vaikka et treenaisikaan kilpailumielessä, harjoittelussa on aina hyvä olla tavoite, johon pyrkiä.

Talvella luodaan pohja lihaskunnolle

Iso osa treenaajista kasvattavat lihasmassaa talvella ja vastaavasti keväällä pudottavat ylimääräisiä rasvakiloja kesäkuntoa ja mahdollisia kesälajeja varten. Sykli toimii hyvin myös ajatellen joulun pyhien ruokailuita, sillä lihasten kasvattaminen on plussakaloreilla tehokkaampaa.

Vuoden kuluessa tavoitteena vahvemmat lihakset

Lihasmassan kasvatus on teoriassa yhtä helppoa kuin painon pudotus, mutta tuskastuneiden määrästä päätellen käytännössä huomattavasti haastavampaa. Lihasmassan kasvamiseen tarvitaan energiaa, runsaasti proteiinia, sopivasti rasvaa ja hiilihydraatteja, sekä progressiivista treeniä.

Miten tavallinen kuntoilija hyötyy vahvasta lihaksistosta?

Mitä enemmän lihasta kuntoilijalla on, sitä enemmän energiaa kuluu jopa levossa ollessa. Tasapainoiset lihakset myös pitävät kolotukset ja kivut poissa, sillä useimmiten selkä- ja niska-hartiaseudun kivut johtuvat lihasepätasapainosta ja huonoista työasennoista, joissa selän ja niska-hartiaseudun lihakset ovat jatkuvassa venytyksessä. Lihasten kasvatus on hidasta puuhaa, eikä kenenkään tarvitse pelätä liian isoja lihaksia, sillä ne eivät vahingossa kasva.

Miten pääsen tavoitteeseeni?

Progressiivisuus treenissä tarkoittaa, että viikkojen ja kuukausien kuluessa painot ja/tai toistomäärät, eli kokonaisvolyymi hiljalleen kasvaa. Lisää intensiteettiä saadaan myös lepotaukojen lyhentämisellä, sekä toistonopeuden kasvattamisella. Tärkeintä on, että treenaa kovaa, sillä mukavuusalueella lihas ei kuormitu sen enempää kuin ennenkään ja näin lihaksen ei ole pakko kasvaa. Kovaa treenaaminen ei tässä tarkoita sitä, että sykkeen tulisi jatkuvasti olla korkealla ja oksennusämpärin lähettyvillä, vaan sitä että lihaksen tulee kuormittua enemmän kuin aiemmin. Miten sitten valita oikeat liikkeet ja tyyli treenaamiselle? Ensimmäinen asia on miettiä oma tavoite, mitä haluaa kehittää, missä haluaa olla hyvä. On täysin eri asia haluta juosta maraton tai parantaa maraton aikaa, kuin haluta olla mahdollisimman hyvä voimanostossa ja maksimaalisessa voimantuotossa. Jokaisen tulisi miettiä tavoitteensa auki ja vielä parempi jos miettii miksi haluaa savuttaa tavoitteensa. Tavoite voi myös olla löytää liikunnan ilo, olla terveempi tai olla sinut vartalonsa kanssa ja näyttää omaan silmään paremmalta. Kun tavoite on selkeä, on helpompi lähteä tekemään töitä sitä kohti.

Miksi treenata Personal Trainerin kanssa?

Jos itsellä ei ole varmuutta työkaluista, joilla lähteä tekemään töitä tavoitteitaan kohti, kuntosali ja treenaaminen tuntuvat vierailta asioilta tai tulosta ei ole tullut aikoihin säännöllisestä treenistä huolimatta, voi ulkopuolisesta silmäparista ja ammattiavusta olla hyötyä. Koulutettu Personal Trainer voi nähdä treenaajan kokonaisvaltaisemmin, kuin treenaaja itse. Ammattilainen pystyy korjaamaan mahdolliset virheasentojen ja -tekniikoiden lisäksi mahdollisesti mielessä piilevät virheelliset ajatusmallit. Personal Trainer ei tekään työtä asiakkaan puolesta, vaan on tukena projektissa ja saa asiakkaan käymään läpi ajatusmallejaan, sekä saamaan itsestään irti paljon enemmän, kuin mitä yksin tehdessä saa. Tärkeintä Personal Trainerin valinnassa on henkilökemian toimiminen, mutta kannattaa myös miettiä mitkä ovat kyseisen Personal trainerin vahvuudet ja harrastustausta. Perustreenaajalle avuksi voi varmasti olla kuka tahansa ammattilaisista, mutta jos omat tavoitteet menevät syvälle tiettyyn lajiin, kannattaa kysäistä Personal Trainereilta heidän lajitaustastaan.

Rauhaisaa lihastenvahvistusaikaa toivottaa,

Sari Uski