Leuanvetohaaste, osa 3/3 - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

Leuanvetohaaste, osa 3/3

On Leuanvetosarjan viimeisen osan vuoro. Nyt haluamme varmistaa, että tiedät, miten lähdet harjoittelemaan kohti ensimmäistä leukaasi. Tai jos olet jo saavuttanut sen yhden, miten siitä eteenpäin.

Jenni Berglund
Jenni Berglund
21. toukokuuta 2017

Leuanveto Challengen kakkososassa kerroimme, miten voit kehittää leuanvetoa. Kaikki selkälihaksia vahvistavat liikkeet, kuten ylä- ja alataljavedot, ovat vain plussaa. Etunojapunnerrukset vahvistavat ryhtilihaksia eli rinta-, keskivartalo-, selkä- ja pakaralihaksia, joten ota tämäkin liike haltuun (polvet maassa tai ilmassa).

Leuanvedon kehittämisen kannalta on kuitenkin tärkeä tehdä itse liikettä – jos ei ihan päivittäin niin useaan kertaan viikossa. Palautumiselle tulee jättää aikaa, mutta alkuun, ennen varsinaisia raakoja toistoja, voi harjoitella useasti viikossa. Oheisessa videossa on neljän toiston sarja, kuminauhalla, siitä, miten liikkeen tulisi mennä. Räpiköinnit kuuluvat harjoitteluun, mutta koeta säilyttää hyvä tekniikka alusta loppuun.

Kuminauhalla harjoitellessa pyri pysäyttämään liike jaloista, koska jalkojen heiluminen vie voimia. Videossa näkyvät jopa hieman korostetusti selän notkistaminen ja vetovaihe.

Ykkös- ja kakkososista löytyy asiaa myös negatiivisista roikunnoista, jotka kehittävät leuanvetoasi, sekä kuminauhoista, joita voi alkuun käyttää opetellessa tekniikkaa. Kuminauhoista voi aloittaa paksummasta ja edetä kohti kevyempää kuminauhaa. Jos kevyimmällä (musta tai punainen) saat 4–5 leukaa, yksi raaka leuanveto on jo hyvin lähellä. Treenaa siis sitä kohti!

Pystyt kehittämään leuanvetoa myös lisäämällä lisäpainoja vyötärölle. Tarvitset vyön tai vastuskuminauhan ja levypainon. Lisää levypaino (alkuun 1–5 kiloa) vyöhön tai kuminauhaan ja vedä leuka painon roikkuessa jalkojesi välissä.

Leuanvetoja sisältävä harjoitusohjelma

Leuanveto on yksi parhaista liikkeistä yläkropan vahvistamiseen. Leveä selkälihas ja sitä ympäröivät pienemmät lihakset aktivoituvat leuanvedossa, ja hauis saa myös tästä osansa.

Aloita harjoitus Liity jäseneksi

Leuanvedon opettelu on sitkeää työtä. Voit milloin vain palata aiempiin kirjoituksiin ja aloittaa harjoittelun ihan roikkumisesta alkaen. Lähde rohkeasti kokeilemaan ja harjoittelemaan! Sanomme usein asiakkaillemme sitä, että meillä ei ole kiire valmistua mistään, eikä mistään liikkeestä edes voi valmistua maisteriksi. Harjoittelun tulisi tehdä sinusta parempi, ja kehittyminen jatkuu niin kauan kuin jaksat tehdä töitä.

Jos leukasi ei onnistu lähiaikoina, niin harjoittelulla olet ainakin lähempänä sitä kuin koskaan aikaisemmin! Ota koppi tästä yläkropan kingiliikkeestä ja lähde liikkeelle oikealla asenteella. Oikea asenne on yrittää niin kauan, että saa pienenkin onnistumisen, ja iloita siitä, että on jo askeleen lähempänä. Seuraavat kuvat ovat kovin kliseisiä, mutta niin totta: 

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →