Liikunta pysyväksi osaksi arkeasi - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

Liikunta pysyväksi osaksi arkeasi

Liikunta pysyväksi osaksi arkeasi

Monituiset ELIXIAn asiakkaat kyselevät ohjaajiltaan, miten liikunnan saisi sujuvasti sisällytettyä jokapäiväiseen arkeen. Kun on kiireinen ja vaativa työ, stressiä, väsyttää ja sitten ovat vielä ne pienet lapsetkin...

Jenni Berglund
Jenni Berglund
16. toukokuuta 2017

Liikunta on ikävä kyllä usein ensimmäinen asia, joka putoaa pois kaiken kiireen keskellä. Välillä se yksi tunti päivästä on vaikea irrottaa liikunnalle. Siihen kuitenkin auttaa suunnitelmallisuus. Seuraavassa on muutamia hyviksi havaittuja vinkkejä tehokkaampaan treeniin ja ajanhallintaan:

  • Suunnittele seuraavan viikon treenit ja merkitse ne kalenteriisi.
  • Jos käyt kuntosalilla, mieti jo ennen salille lähtemistä, mitä aiot sinä päivänä treenata.
  • Toteuta suunnitelmaa seuraavat 8 viikkoa (tämä aika tarvitaan, jotta treenaamisesta tulee rutiini).
  • Valitse lajeja, joista pidät (fiilistele millainen olo on treenin jälkeen).

 Esimerkki 4 x viikossa liikuntaa kiireiseen arkeen

  • 1 x tunnin kävely luonnossa 
  • 2 x lihaskuntoa salilla tai ryhmäliikunnassa 
  • 1 x haastavampi juoksu / cycling-tunti / cardio-tunti / kotona tehtävä HIIT-treeni (tärkeää sisältää sykkeennostoja) 

Kun liikunta on monipuolista, mielenkiinto sitä kohtaan pysyy pidempään ja sinulla on mahdollisuus löytää juuri sellaisia lajeja tai ryhmäliikuntatunteja, joista pidät. Liikkujan tulisi sisällyttää viikkoon sekä lihaskuntoa että sydän- ja verenkiertoelimistöä kuormittavaa liikuntaa, ja näiden lisäksi kehonhuoltoa. Omat rentoutumishetket hektisessä arjessa voi myös yhdistää kehonhuoltotuokioon.

Kiireessä on tärkeää pysähtyä, edes sen kerran viikossa. Olla hetki yksin omien ajatustensa kanssa ja tyhjentää mielestä stressaavat ja kuormittavat asiat. Tämä edellyttää suunnitelmallisuutta, muuten liikunnastakin aiheutuu turhaa stressiä, mikä ei palvele ketään.

Mieti omia treenejäsi viikkotasolla. Tuleeko sinulle tarpeeksi monipuolisella tavalla liikuntaa, joka haastaa sinua eri osa-alueilla? Avaa kalenterisi ja suunnittele viikon treenisi. Suunnitelmallisuus ja priorisointi ovat tärkeitä.

Yksi Jennin lempipaikoista Suomessa, Koli

Älä haahuile!

Ilman suunnitelmaa salitreeni saattaa jäädä liian lyhyeksi tai viedä aikaa tuplasti enemmän kuin tarvitsisi. Varmista siis, ettet "haahuile" treenatessasi.

ELIXIAn ryhmäliikuntatunneista löytyy mainioita 30 minuutin tunteja, joilla saa hyvän hien vähemmässäkin ajassa! Ota myös Online Training haltuun, niinä päivinä kun et ehdi fyysisesti salille!

Jos sinulla on pidempi tauko liikunnasta, on tärkeää aloittaa maltillisesti, mutta edetä silti suunnitelman mukaisesti. Itsensä ylittäminen liikunnan avulla tuo lisää itseluottamusta arkeen sekä voimaa ja jaksamista. Pienillä onnistumisilla ryhmäliikunnassa tai salilla on suuri vaikutus omaan motivaatioon liikkua, kunhan niistä osaa iloita.

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →