5 syytä treenata aamulla - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

5 syytä treenata aamulla

5 syytä treenata aamulla

Aamutreenillä päivä lähtee hyvin käyntiin ja iltapäivä jää vapaaksi muille menoille.

SATSELIXIA
12. lokakuuta 2017

Oletko sitä tyyppiä, joka ei ole aamuihminen? Hyvä uutinen on se, että asialle voi tehdä jotakin. Jos et ole tottunut treenaamaan aamuisin, emme voi väittää, etteikö se alkuun tuntuisi hieman raskaalta – silloin pitää kuitenkin vain sinnitellä. Kun liikut muutaman viikon ajan säännöllisesti aamuisin, keho tottuu siihen.

Ellen Solhaug toimii ohjaajana ja Personal Trainerina norjalaisessa SATSELIXIA Colosseum -liikuntakeskuksessa ja on sitä mieltä, että aamulla treenaaminen kannattaa. Hän kertoo viisi hyvää syytä aamukuntoilun aloittamiseen:

Vinkkejä aamutreenaamiseen:

  • Pakkaa treenikassi jo illalla
  • Sovi treenaamisesta kollegan tai ystävän kanssa
  • Sytytä valot, kun herätyskello soi
  • Suunnittele treenit etukäteen
  • Aloita treenit rauhallisesti
  • Muista syödä ja juoda treenien jälkeen
  • Sinnittele – vähän ajan kuluttua aamutreenit tuntuvat hyviltä! 

1. Hyvää oloa heti aamusta

– Mikään ei vedä vertoa sille hyvänolontunteelle, jonka terveellisestä aamunaloituksesta saa. Saat huippuhyvän fiiliksen ja boostia päivään, kun olet treenannut jo ennen kuin muut ovat nousseet ylös. Kun muut raahustavat väsyneinä töihin, sinä olet jo virkeänä tehnyt päivän treenin, Solhaug sanoo.

2. Iltapäivällä jää aikaa muulle

– Aamuja on yleensä helpompi suunnitella kuin iltapäiviä, koska aamulla on vähemmän esteitä, joiden vuoksi treenit voisivat  peruuntua. Työpäivän jälkeen haasteiksi voivat muodostua ylityöt, hiipunut energiataso ja arjen muut kiireet. Kun treenaat aamulla, sinulla on aikaa tehdä muita juttuja myöhemmin päivästä, Solhaug sanoo.

3. Keskittymiskyky paranee

­­– Tutkimukset ovat osoittaneet, että liikunnalla on monia suotuisia vaikutuksia aivoille. Erityisesti muistaminen ja uuden tiedon omaksuminen helpottuvat. Aamulla treenaaminen voi siksi parantaa tuottavuutta koulussa ja töissä, Solhaug selittää. 

4. Vähemmän ihmisiä, enemmän tilaa

­– Aamuisin liikuntakeskuksissa on vähemmän ihmisiä, joten vältät laitteisiin jonottamisen ja tilasta kamppailun muiden jäsenten kanssa. Kun ruuhka ei varasta aikaasi, pystyt helpommin suorittamaan suunnittelemasi liikkeet – treenaamisesta tulee siis yksinkertaisesti tehokkaampaa, Solhaug toteaa.

5. Luonnon oma onnellisuuspilleri  

­– Treenaaminen vapauttaa mieltä piristäviä hormoneja. Aamuinen endorfiiniruiske vaikuttaa positiivisesti koko päivän ajan. Tutkimusten mukaan aamuisin treenaavat ihmiset ovat muita aktiivisempia päivän ajan, Solhaug sanoo.

Ja lopuksi: milloin viimeksi kaduit sitä, että lähdit treenaamaan? 

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →