Näin saat painon putoamaan loman jälkeen
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

Näin saat painon putoamaan loman jälkeen

Näin saat painon putoamaan loman jälkeen

Laiskat päivät aurinkotuolissa, jäätelö, roséviini ja rasvaiset grillikastikkeet kuuluvat kesään. Siksi ei ole mikään ihme, jos vaatteet alkavat kiristää loman lähetessä loppuaan. Hyvä uutinen on, että lomakiloista on yleensä aika helppo päästä eroon. Tässä on ravitsemusneuvojan viisi parasta vinkkiä painon pudottamiseen – ja pysyvien tulosten saavuttamiseen.

ELIXIA
11. elokuuta 2017

1. Arkiliikunta kunniaan!

Painon putoaminen edellyttää, että saa vähemmän kaloreita kuin kuluttaa. Tämä onnistuu syömällä vähemmän kaloreita ja lisäämällä energiankulutusta. Mieti, miten voit lisätä liikuntaa arjessa. Kävele tai pyöräile töihin, seiso seisomapöydän ääressä ja kävele puhuessasi puhelimessa töissä. Tämän lisäksi olisi hyvä harrastaa liikuntaa 2–4 kertaa viikossa; sekä voima- että kestävyysharjoittelua.

Lue myös: Hyvään kuntoon arkiliikunnalla

Arkiliikunta kunniaan!

2. Sykettä kohottavaa voima- ja kuntotreeniä

Huolehdi siitä, että elämääsi mahtuu sekä hyötyliikuntaa että sykettä kohottavaa treeniä. Varsinaisen treenaamisen aikana kuluvan energian lisäksi lisääntynyt lihasmassa kuluttaa enemmän energiaa sekä treenaamisen että levon aikana. Parempi kunto ja parempi hapenottokyky lisäävät myös energiankulutusta, koska jokainen käytettävä litra happea kuluttaa viisi kilokaloria. Hyväkuntoinen ihminen pystyy siis lisääntyneen lihasmassan ja paremman kunnon myötä kuluttamaan saman treenin aikana kaksi kertaa enemmän kaloreita kuin huonokuntoinen ihminen. Erinomainen syy treenata!

Lue myös: Kestävyysharjoittelun suuropas

Sykettä kohottavaa voima- ja kuntotreeniä

Build’n Burn

45 minuutin intensiivinen ja tuloksia tuova treeni. Pienessä ryhmässä saat henkilökohtaista ohjausta, ja tulokset näkyvät.

Lue lisää Liity jäseneksi

ELIXIAn uusi Build’n Burn on ylivertainen konsepti, johon sisältyy sekä voima- että kestävyysharjoittelua. Tunnilla osallistujan on mahdollista saada lainaan sykevyö, jonka avulla jokainen näkee isolta näytöltä, että syke on oikealla tasolla. Sykevyön ja näytön avulla voi seurata omaa kehitystään ajan mittaan. Sykevöitä on myös ostettavissa ELIXIA Shopeista. Digitaaliset apuvälineet voivat olla todellisia motivaation kohottajia! Myös varsinaiset kuntotreenit, kuten Energy ja Cycling, ovat hyviä treenejä painonpudotukseen. Pyöräileminen on hyvä treenimuoto ylipainoisille, sillä se rasittaa polvia vähemmän. 

3. Minimoi tyhjien kaloreiden saanti ja täydennä ruokavaliota hedelmillä ja kasviksilla

Sano hyvästit makeisille, jäätelölle, pullalle, limulle ja alkoholille. Ne sisältävät paljon kaloreita, mutteivät häivääkään ravintoaineita. Kun panet ruokakomeron uusiksi, täytä tyhjäksi jäävä tila hedelmillä ja kasviksilla. Jos puolet siitä, mitä syöt päivän aikana, on hedelmiä ja vihanneksia, on vaikea syödä liikaa kaloreita. Samalla alennat myös sydän- ja verisuonisairauksien ja tiettyjen syöpien riskiä. Tällaiset ruoat ovat myös hyviä suoliston hyville bakteereille, jotka nekin tekevät hyvää painonpudotukselle.

Minimoi tyhjien kaloreiden saanti ja täydennä ruokavaliota hedelmillä ja kasviksilla

4. Syö ruokaa, joka tekee kylläiseksi

Inspiroidu ravinnosta

Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio pitää yllä kehon hyvinvointia, antaa energiaa arkeen ja treeniin sekä auttaa palautumisessa ja tulosten saamisessa.

Inspiroidu Liity jäseneksi

Painoa pudottaessa kannattaa välttää nälkää ja syödä ruokaa, josta tulee kylläiseksi. Proteiinipitoinen ruoka, kuten kana, kala, rahka ja raejuusto, täyttävät hyvin kaloria kohden. Painota ruokavaliossasi kuitupitoisia hiilihydraatteja, joita ovat esimerkiksi karkea, makeuttamaton ruisleipä, kaurahiutaleet, täysjyvävehnä ja kvinoa. Proteiinin ja hiilihydraattien muuttaminen rasvaksi vaatii paljon energiaa elimistöltä. Myös vihannekset täyttävät hyvin, eivätkä ne sisällä paljon kaloreita. Proteiini- ja kuitupitoinen ruoka pitää olon kylläisenä pitempään.

Syö ruokaa, joka tekee kylläiseksi

5. Vähennä stressiä!

Pitkäaikainen stressi voi pysäyttää painonpudotuksen. Korkeat kortisolitasot lisäävät rasvan varastoitumista ja voivat vaikuttaa aineenvaihduntaan negatiivisesti ja aiheuttaa häiriöitä veren rasva-, insuliini- ja sokeriaineenvaihduntaan. Huolehdi siitä, että saat riittävästi unta, sillä unen aikana keho palautuu parhaiten. Etsi itsellesi parhaiten sopivat tavat rentoutua sekä päivän aikana pienin tauoin että ennen nukkumaanmenoa. Aseta riittävä unensaanti tärkeysjärjestyksessä yhden lisätreenin edelle.

Onnea matkaan. Pystyt siihen kyllä!

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →