Treenaaminen kesäsäällä - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

Treenaaminen kesäsäällä

Treenaaminen kesäsäällä

Lämmin ja hieno kesäsää saattaa olla haasteellinen juoksutreenien kannalta. Kerromme tässä muutamia hyviä vinkkejä treenaamiseen lämpimällä säällä ja auringolta suojautumiseen.

Runar Sæther
Runar Sæther
13. kesäkuuta 2018

Treenejä ei ole pakko jättää väliin, vaikka lämpötila kohoaisikin lähelle 30 astetta ja aurinko porottaisi pilvettömältä taivaalta. Treenaamista on kuitenkin hyvä muuttaa hieman. Valmistautumalla oikein saat parhaan hyödyn treenaamisesta. 

SOVITA TREENIT LÄMPÖTILAAN

Syke nousee samaa tahtia lämpötilan kanssa, joten kuumalla säällä kovaa treenaaminen voi olla haastavaa tottuneellekin. Jos kuitenkin haluat lenkkeillä lämmössä, laske vauhtia hieman ja juokse intensiteetin tai sykkeen mukaan.

Jos nouset mielelläsi aikaisin ylös, aamutreenit ovat hyviä. Vuorokauden lämpötila on alhaisimmillaan kello 5–6, joten silloin on helpompi treenata myös kovalla teholla. 

Toinen hyvä vaihtoehto on juoksumatto. Liikuntakeskuksissa lämpötila on paljon miellyttävämpi, joten mitäpä jos vaikka kokeilisit uusia Indoor running -tuntejamme

Huolehdi riittävästä nesteen ja suolan saannista

Kuumalla ilmalla hikoilemme enemmän, joten riittävä nesteytys on tärkeää. Etenkin, kun treenit ovat pitkäkestoisia.  Hien mukana poistuu nesteen lisäksi suolaa, joten juo muutakin kuin vettä. Elektrolyyttejä sisältävät urheilujuomat ovat hyviä, mutta myös suolatabletit voivat olla toimiva vaihtoehto.  

Lue myös: Urheilujuomaa vai vettä

KÄYTÄ OIKEITA VAATTEITA

Valitse vaatteet, jotka ovat miellyttäviä kuumalla säällä, mutta jotka myös suojaavat voimakkaalta auringonpaisteelta. Peitä auringolle alttiit vartalon kohdat vaatetuksella. Vaikka voimakkaat värit pysäyttävät UV-säteet parhaiten, vaaleat värit voivat tuntua viileämmiltä. Joissain treenivaatteissa on mukana aurinkosuoja.

Muista suojautua auringolta

SUOJAA PÄÄ 

Valitse lipallinen päähine, joka suojaa sekä päätä että kasvoja. Niskaa suojaava päähine voi olla erityisen miellyttävä hellepäivinä ja kun aurinko on korkeimmillaan. Muista, että päähineen pitää kuljettaa lämpöä pois päästä, joten se ei saa olla liian paksu tai tumma ja siinä pitää hyvä ilmanvaihto. 

SUOJAA SILMÄT

Käytä kevyitä aurinkolaseja, joissa on hyvä UV-suoja. Ne suojaavat sokaisevalta auringolta ja näet, mihin juokset.

KÄYTÄ AURINKOVOIDETTA

Levitä aurinkosuojavoidetta huolellisesti niihin kohtiin, joissa iho on alttiina auringolle. Jos lähdet pitkälle lenkille, ota pieni putkilo voidetta mukaan, jotta voit lisätä sitä tarpeen tullen. Kun hikoilet, aurinkosuojavoidetta pitää lisätä usein.

Lue myös: Kestävyysharjoittelun suuropas

KOHTUULLINEN MÄÄRÄ AURINKOA ON HYVÄKSI

Talvet Suomessa ovat pitkiä, kylmiä ja pimeitä, joten kesäkuukausista pitää ottaa kaikki ilo irti. Kohtuullinen määrä auringonvaloa on hyväksi terveydelle ja lisää D-vitamiinin tuotantoa. Lisäksi aurinko piristää mieltä, joten hymyile ja nauti, kun saat juosta kesän lämmössä.

Haluatko lisää vinkkejä harjoitteluun? Täällä löydät treenivinkkimme tehokkaaseen kestävyysharjoitteluun.

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →