Mieli vahvemmaksi juoksuharjoittelulla! - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

Mieli vahvemmaksi juoksuharjoittelulla!

Mieli vahvemmaksi juoksuharjoittelulla!

Juoksukenkien jalkaan paneminen ja kilometrien hikilenkin juokseminen tekee mielenterveydelle vähintään yhtä hyvää kuin fyysiselle terveydelle. Tässä on viisi syytä, miksi juokseminen on loistava tapa treenata – sekä keholle että päälle.

Anna Kähler
Anna Kähler
05. heinäkuuta 2017

Tuntuuko juokseminen yksitoikkoiselta ja tylsältä? Tai tuntuuko juoksukynnyksen ylittäminen toisinaan erityisen vaikealta? Se on täysin normaalia. Juokseminen on haastavaa ja vaikeaa, ennen kuin keho tottuu eri juoksumatkoihin. Totuttautuessasi tiettyyn juoksumatkatavoitteeseen juokseminen voi kuitenkin vaikuttaa hyvinvointiisi enemmän kuin uskotkaan.

Outdoor Running

Tehokasta intervalliharjoittelua ja juoksutekniikan hiomista ryhmässä, jossa jokaisen taso otetaan huomioon ja ketään ei jätetä.

Kokeile! Liity jäseneksi

1. Opettele oikea ajattelutapa

Harjoitus tekee mestarin. Omaksu oikea ajattelutapa lenkkipolulla, jotta se on helpompi löytää muissa elämäntilanteissa. Harjoittele ajattelemaan positiivisesti, kun kroppa protestoi. Vie itsesi askel askeleelta vaikean kynnyksen yli ja pidä sitä mielen ja kehon välisenä taisteluna – pystymme enempään kuin uskomme. 

Lue myös: Näin löydät sisäisen motivaatiosi treenaamiseen

2. Opettele olemaan kärsivällinen

Kilometri kilometriltä, juoksuaskel juoksuaskeleen jälkeen. Menetätkö kärsivällisyytesi ja haluat lopettaa kesken juoksulenkin? Älä lopeta. Jatka vain sitkeästi. Älä keskity siihen, kuinka pitkän matkan olet juossut tai kuinka pitkä matka sinulla on vielä jäljellä, vaan yritä juosta nykyhetkessä ja nauti jokaisesta kilometristä ja ympäristöstä. Tulet kyllä aikanaan saamaan haluamasi kilometrimäärän juostuksi. Kärsivällisyys ennen kaikkea.

3. Opettele hyväksymään asiat

Elämässä tulee eteen ylämäkiä ja alamäkiä. Sama pätee myös juoksemiseen. Älä anna periksi, kun eteesi tulee vastoinkäymisiä. Jatka taistelua ja hyväksy se, että juokset jonkin aikaa tavallista hitaammin, lyhyemmän matkan tai huonommin. Älä ärsyynny vastoinkäymisistä, vaan ota ne vastaan ja hyväksy ne, sillä pian on taas onnistumisen vuoro. 

Lue myös: Vinkkejä tehokkaaseen polkujuoksuun

4. Luota kehoosi ja uskalla haastaa itseäsi

Kun jalat huutavat väsymyksestä, pulssi on korkealla ja hiki virtaa, alkaa helposti ajatella, ettei jaksa enää paljon pitemmälle. Mutta kyllä sinä jaksat. Uskalla antaa mennä, uskalla ravistella kielteiset ajatukset mielestä ja luota siihen, että kehosi pystyy tähän. Olet vahvempi kuin uskotkaan, ja juuri tällaiset tilanteet vahvistavat sinua sekä fyysisesti että psyykkisesti. Uskalla mennä mukavuusalueesi ulkopuolelle, jotta alin tasosi nousee ylemmäs. Älä anna kielteisten ajatusten pilata onnistumisiasi. 

5. Työstä ja siivoa ajatuksiasi

Oliko pitkä päivä töissä? Tai pyöriikö päässä paljon ajatuksia? Suhtaudu juoksemiseen keinona tarkastella sisintäsi sekä työstää ja koota ajatuksesi. Päästä kielteiset ajatukset menemään matkan varrella ja kokoa samalla mielessäsi pyörivät ja monimutkaisilta tuntuvat ajatukset konkreettisempiin osiin. Työstä ja siivoa ajatuksia ja tankkaa uutta energiaa. Toisinaan ihan lyhytkin juoksulenkki voi riittää siihen, että saa ajatukset järjestykseen. Silloin saa enemmän aikaiseksi ja on paremmalla tuulella loppupäivän ajan.

Lähde nyt seuraavalle juoksulenkille nämä viisi vinkkiä mielessäsi. Opettele oikea ajattelutapa, ole kärsivällinen, hyväksy asiat, haasta itseäsi ja siivoa ajatuksesi. Vahvista itseäsi sisäisesti ja ulkoisesti. Pystyt kyllä siihen!

Lue myös: Miksi kestävyysharjoittelu on hyväksi?

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →