Ryhmäliikuntatuntiin liittyvät pelot - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

Ryhmäliikuntatuntiin liittyvät pelot

Ryhmäliikuntatuntiin liittyvät pelot

Oletko yksi heistä, jotka skippaavat kuntosalien ryhmäliikuntatunnit erilaisten epävarmuuksien vuoksi? Älä suotta jännitä!

Tuuli Kuittinen
Tuuli Kuittinen
23. toukokuuta 2017

Kun treenimotivaatio pettää tai tarvitset lisäboostia treeniin, ryhmäliikunta saattaa olla täydellinen ratkaisu. Ryhmäliikuntatunneilta saat lisämotivaatiota ohjaajasta ja treenikavereista sekä lisää mielikuvitusta omaan treeniin.

Valitettavasti monet, joilla on kuntosalikortti, eivät uskalla kokeilla ryhmäliikuntatunteja. He luulevat olevansa liian huonokuntoisia tai pelkäävät, etteivät he selviäisi liikkeistä tunnin aikana. 

Ei hätää!

En tiedä, miten ryhmäliikuntatunnille mennään ja mitä siellä tehdään

Ryhmäliikuntatunneille on mahdollisuus varata paikka aina ennakkoon, tai voit vain tulla hyvissä ajoin paikan päälle. Tammi-helmikuussa kuitenkin suosittelemme varaamaan paikan, koska porukkaa on tuolloin enemmän liikkeellä. Jonoista ei kannata kauhistua, ne liikkuvat ripeästi.

Ryhmäliikunta

Harjoittelu ryhmässä on paitsi hauskaa, myös tehokasta ja motivoivaa! Lue lisää ja tutustu tuntikuvauksiin.

Tuntikuvaukset Liity jäseneksi

Tunnin nimi on hepreaa? Ei hätää! Tuntikuvaukset ja -videot löydät nettisivuiltamme. Siellä pääset katsomaan videopätkiä tunneistamme sekä lukemaan tuntien kuvaukset ja muun muassa treenivaikutuksen.

Ennen ryhmäliikuntatunnille menoa tarvitset tuntikortin. Tämän saat tulostettua joko keskuksen booking-päätteiltä tai asiakaspalvelusta. Asiakaspalvelijamme näyttävät mielellään miten booking-päätteemme toimii, joten älä epäröi kysyä. Nappaa vielä tunnille mukaasi juomapullo ja hikipyyhe ja olet valmis!

En jaksa, olen niin huonokuntoinen

Tunnit suunnitellaan kaikille sopiviksi, joten samalla tunnilla voivat treenata niin vasta-alkaneet kuin konkarit. Ohjaajat antavat tunnilla erilaisia vaihtoehtoja, joista voit valita itsellesi sopivan.

Tunnin aikana kuuntele itseäsi, koska on täysin okei pitää taukoa tai ottaa kevyemmin ja sitten taas jatkaa. Jos tunnilla tehtävät liikkeet ovat sinulle huonoja, voit myös tehdä samankaltaisia liikkeitä, jotka sopivat tasollesi paremmin. Kysy myös ohjaajalta neuvoa.

Entä jos olen niin lopussa, että melkein oksennan ja pyörryn?

Itseäsi kuuntelemalla tuskin joudut moiseen tilanteeseen. Jos kuitenkin tunnilla tulee huono olo, hengitä, lepää ja ota rauhallisesti. Voit vaikka hetkeksi istua alas.

Jos sinun ehdottomasti pitää lähteä tunnilta, kerro siitä ohjaajalle. Jos et pysty tekemään sitä siinä hetkessä, odota ulkopuolella tunnin päättymistä ja juttele sitten ohjaajan kanssa. Hän varmasti antaa sinulle lisää neuvoja tuntiin liittyen, jotta samanlaista olotilaa ei tule uudelleen. Muista, että ohjaajat ovat asiakkaitaan varten ja haluamme tarjota jokaiselle mielekkään treenin!

Tämä liike on todella huono polvilleni / olkapäilleni / muille kehoni osille! 

Kerro ennen tunnin alkua ohjaajalle, jos jokin paikka kipuilee. Silloin ohjaajalla on mahdollisuus auttaa sinua vaihtoehtoisilla liikkeillä jo ennen tuntia ja huomioida rajoitteet myös tunnin aikana. Ohjaaja kertoo tarvittaessa, jos tunti ei sovellu sinulle. Näin vältyt siltä, että joutuisit lähtemään tunnilta kesken kaiken.

Jos en ole keskustellut ohjaajan kanssa etukäteen ja huomaan treenin aikana, että jokin liike ei sovi minulle, mitä teen?

Silloin voit yrittää muunnella liikettä johonkin samankaltaiseen liikkeeseen, joka sopii kehollesi. Voit myös mahdollisuuksien mukaan hihkaista ohjaajaa auttamaan sinua korvaavassa liikkeessä. Voit myös keskustella ohjaajan kanssa jälkeenpäin korvaavasta liikkeestä, niin voitte yhdessä keksiä jotain parempaa ensi kertaa varten.

Viereinen henkilö haisee hieltä!

Parasta ryhmäliikunnassa on se, että muista saa energiaa. Mutta samalla monet ovat pienessä tilassa samaan aikaan, ja tällöin kaikkien pitää ottaa toiset huomioon. Käytä puhtaita vaatteita, ota pieni pyyhe mukaasi, jos hikoilet paljon, ja käytä deodoranttia. Yritä vaihtaa paikkaa huomaamattomasti ennen tunnin alkua, jos joudut jonkun hieltä haisevan viereen. 

Entä jos se on mahdotonta?

Yritä unohtaa tämä henkilö ja keskity omaan treeniisi niin hyvin kuin vain pystyt. Mieti, että olet tunnilla juuri treenataksesi! Onneksi me kaikki hikoilemme ja tunnin kuluessa huolet unohtuvat!

Hyppää rohkeasti mukaan! Ja muista, että henkilökuntamme auttaa sinua löytämään juuri sinulle sopivan ryhmäliikuntatunnin.

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →