Nämä ovat tavallisimmat virheet treenaamisessa - ELIXIA
Elixia.fi -sivustolle
Liity jäseneksi

Nämä ovat tavallisimmat virheet treenaamisessa

Nämä ovat tavallisimmat virheet treenaamisessa

Ovatko tavoitteesi realistisia? Harjoittelua ei kannata aloittaa liian kovaa, mutta muista silti haastaa itseäsi. Löydät harjoitteluun liittyen paljon erilaista tietoa, mutta välttämällä näitä yleisimpiä virheitä voit tehdä harjoittelusta samalla hauskaa ja tehokasta!

ELIXIA
ELIXIA
17. joulukuuta 2021

Erlend Vada on toiminut Personal Trainerina ELIXIA:ssa jo vuosia, joten hän tietää tarkkaan, mitä tavoitteiden saavuttaminen edellyttää. Personal Trainerina hän näkee usein, miten innokkaat treenaajat jarruttavat omaa kehitystään tekemällä samoja virheitä vuodesta toiseen.  

TREENAA OIKEIN

  • Aseta realistisia tavoitteita 
  • Aloita varovaisesti 
  • Lisää haastetta vähitellen 
  • Treenaa säännöllisesti 
  • Vältä pitkiä taukoja 
  • Huolehdi vaihtelusta ja kehityksestä 
  • Usko itseesi! 

On melkein mahdotonta suoriutua virheettömästi jokaisen harjoittelutuokion aikana. Tässä artikkelissa kerromme sinulle yleisimmistä harjoitteluun liittyvistä virheistä ja annamme vinkkejä niiden välttämiseen.  

1. ALOITusEPÄREALISTISILLA TAVOITTEILLA 

20 kilon painonpudotus? Six-pack kesään mennessä? Riittävästi kestävyyttä ultrajuoksua varten? Useimmilla meistä on yksi tai useampia tavoitteita mielessä, kun liitymme liikuntakeskuksen jäseneksi ja alamme treenata. Joskus treeni-into lopahtaa kuitenkin asettamiemme tavoitteiden mahdottomuuteen.  

– Usein on vaikea tietää, kuinka paljon työtä tavoitteen saavuttaminen vaatii. Oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että monet aliarvioivat työn määrän ja sen, kuinka kauan aikaa isoon muutokseen menee, Vada sanoo. 

Tämän vuoksi kannattaa asettaa ns. välitavoitteita, jotka ovat saavutettavissa lyhyessä ajassa, koska silloin itseään on helpompi motivoida. 

De vanligste treningsfeilene - Happy training face.jpg

2. liikakunnianhimo 

Monet katsovat mallia kokeneista kuntoilijoista tai urheilijoista laatiessaan ensimmäistä harjoitussuunnitelmaansa. Liikkeelle lähdetään kovaa, liikuntakeskuksessa käydään viisi kertaa viikossa ja treenit kirjataan tunnontarkasti ylös. 

Tunnistitko kuvauksesta itsesi? Silloin tiedät ehkä myös senkin, että seinä voi tulla pian vastaan. 

– Itsensä motivointi ja suurien suunnitelmien tekeminen on helppoa, mutta usein on fiksumpaa aloittaa hieman rauhallisemmin ja lisätä tehoja vähitellen kuin aloittaa täysillä liian vaativa harjoitusohjelma, jota ei pitkän päälle pysty noudattamaan motivaation lopahtaessa, Vada sanoo.  

De vanligste treningsfeilene - Start pent.jpg

3. treenaaminen on vääränlaista tavoitteisiin nähden 

Vaikka kaikki treenaaminen on pääsääntöisesti hyväksi, et välttämättä treenaa oikealla tavalla tavoitteeseen nähden, jolloin tehdyt harjoitukset eivät välttämättä vie sinua lähemmäs tavoitettasi. 

– On tärkeää, että treenaaminen ja siihen käyttämäsi aika sopivat tavoitteisiisi. Mielestäni monille olisi valtavasti hyötyä siitä, että he saisivat apua itselleen tarkoituksenmukaisen treenaamisen suunnitteluun, Vada toteaa.

De vanligste treningsfeilene - Finn riktig trening.jpg

4. TREENAAMISESTA PUUTTUU JOHDONMUKAISUUS

Kahden viikon lomamatka tai sairastaminen voi joskus vaikuttaa treenimotivaation löytämiseen uudelleen. Vada korostaakin, että pienet tauot harjoittelussa eivät ole haitaksi, mutta edistyminen voi kärsiä, jos taukoja tulee paljon. 

– Olisi fiksua potkia itsensä liikkeelle tai pyytää jotakuta muuta tekemään niin, jotta treenitauko ei venähdä tarpeettoman pitkäksi, Vada sanoo. 

Vada sanoo. Ja myös lomalla on paljon aikaa, joten sitä kannattaa myös hyödyntää. Voit päivittäin lisätä liikettä arkeesi valitsemalla portaat hissin sijasta, kävellä kauppaan tai vaikkapa tehdä muutama kyykky hampaiden harjauksen aikana. 

5. TREENAAMISESTA PUUTTUU PROGRESSIO

Vada kertoo kokeneena Personal Trainerina, että hän näkee liian usein ihmisiä treenaamassa samaa ohjelmaa samoilla vastuksilla viikosta ja kuukaudesta toiseen – tai jopa vuodesta toiseen. 

– Silloin unohtuu treenaamisen kaikkein tärkein sääntö eli progressio, Vada huomauttaa.  

Keho tottuu vähitellen kuormitukseen. Jos sitä ei haasteta jatkuvasti enemmän, kehitys loppuu paljon aiemmin kuin olisi välttämätöntä. 

6. ITSENSÄ ALIARVIOINTI

Ihmiset voivat tähdätä joskus hieman liian korkealle voimaharjoittelussa, mutta usein käy kuitenkin päinvastoin. Vadan kokemuksen mukaan ihminen voi tuntea olevansa täysin loppu ja antaneensa kaikkensa, mikä on omien kykyjen aliarviointia. 

– Personal Trainerina kuulen usein sanat: ”En jaksa enää”, mutta kun sarja on suoritettu, toistoja kertyikin viisi ylimääräistä.  

De vanligste treningsfeilene - Hent ut det lille ekstra.jpg

Kaipaatko Personal Trainerin apua harjoitteluusi? Katso kaikki Personal Training-tarjouksemme, olemme keränneet ne tänne.

Tutustu valikoimaamme ja kokoa oma jäsenyytesi

Liity jäseneksi

Harjoittelu

Lue lisää aiheesta Harjoittelu →