Syyskuun PT Corner

ELIXIAn PT Corner jakaa ELIXIA-jäsenten liikuntatarinoita. Tavoitteenamme on innostaa mahdollisimman moni aloittamaan ja ylläpitämään aktiivinen liikuntaharrastus, joka todistetusti parantaa työkykyä. Tämän kuun PT Cornerissa vieraana ELIXIA-jäsen Jutta, jolla on käynnissä kova painonpudotusprojekti. Hän käynnisti elämäntaparemonttinsa viime talvena sisältä kumpuavan motivaation ja inspiraation siivittämänä. Hän kertoo projektistaan näin:

Joulukuun lopulla päätin, että oli aika päästä takaisin omiin nahkoihini ja aloitin kohtuullisen armottoman ruokavalion yhdistettynä treenaamiseen. Puoli vuotta siinä meni ja 24 kiloa lähti. Motivaatio oli korkealla koko ajan ja virtaa riitti alusta lähtien niin että aviomieskin ihmetteli miten se voi olla mahdollista. Oli jäätävää nähdä muutokset kehonkoostumuksessa, kun Elixian PT:n kanssa tein testit ennen ja jälkeen – tuntuu että tässä todellakin saanut merkittävän muutoksen aikaiseksi, jo ihan terveydenkin kannalta.

Mikä antoi alkusysäyksen projektillesi?

En enää tuntenut kroppaani omakseni, ja olin jatkuvasti väsynyt ja huonolla tuulella.  Olin yrittänyt monenlaisia dieettejä, mutta homma onnistui vasta nyt kun tein lopullisen päätöksen ja pidin siitä kiinni – suorastaan nautiskelin projektin etenemisestä ja askeleen kevenemisestä.

Miten treenasit projektisi alkuaikana? Entä jouduitko muuttamaan treenirutiineja ja -tehoja kesken projektin?

Aluksi kävelin paljon, n. 10km päivässä, sekä kävin satunnaisesti salilla. Projektin edetessä salitreenit ovat nousseet keskiöön ja lisäksi käyn juoksemassa 2-3 kertaa viikossa. Salilla on ollut ilo huomata, että jaksaa treenata aivan eri painoilla ja tehoilla kuin oikeastaan koskaan ennen, vaikka nuorempanakin olin himotreenaaja.

Projektisi painonpudotusosuus on lähestymässä maalia. Miten aiot jatkaa treenejäsi painonpudotuksen jälkeen?

Itse näen, että tämä on enemmänkin elämäntapa, jota aion jatkaa vaikka painoa ei tarvitsekkaan enää pudottaa. Päivittäinen treenaaminen ja järkevä ruokavalio antaa minulle räjähtävästi lisää energiaa jaksaa arkea, enkä enää mistään hinnasta luopuisi tästä fiiliksestä. Ja tietysti aina pitää olla tavoitteita, omani on että jouluun mennessä pitäisi olla six-packki J

Millaisia vinkkejä antaisit syystreenejään käynnisteleville lukijoillemme?

Treenaamisesta saa niin paljon virtaa, että siihen kannattaa panostaa aikaa – ja mitä pidempään aloittamista vetkuttaa sitä hankalampaa se on. Ja aikaa löytyy varmasti, jos tahtoa riittää. Itseasiassa loppujen lopuksi tunnit vuorokaudessa lisääntyvät, kun treenin myötä tarvitset vähemmän unta ja jaksat enemmän.

Jutta