Huhtikuun PT Corner - kohti parempaa juoksukuntoa

Juoksukelit ovat täällä! Onkin siis aika ottaa puheeksi kestävä juoksuharjoittelu. PT Cornerin oma PT Riku Torkkeli ja hänen asiakkaansa Ari treenaavat ensi kesän Helsinki City Maratonille. Tutustu tästä Rikun juoksuharjoitteluvinkkeihin sekä Arin valmistautumiseen tulevalle maratonille.

Katukuvassa voi nähdä innokkaita lenkkeilijöitä, jotka valmistautuvat kevään ja alkusyksyn juoksutapahtumiin. Mikäli sinua juoksututtaa, tämän kertainen PT Corner saattaa kiinnostaa sinua erityisen paljon.

Juoksua aloitettaessa on huomioitava monta seikkaa. Hyvin juoksukenkien ja mukavan asustuksen lisäksi kannattaa keskittyä maltilliseen totutteluun vauhdin ja ylipäänsä juoksussa tulevan iskun osalta. Yksi suurimpia virheitä juoksuharjoittelun ohjelmoinnissa on liian kovatehoisten treenien määrä ja siihen paneudutaan tarkemmin asiakkaani omassa kertomuksessa. Toinen erittäin tärkeä asia on oikeanlainen juoksutekniikka, johon Elixia tarjoaa oivan avun Outdoor running- tuntien muodossa.

Juoksuharjoittelulle tärkeitä seikkoja ovat oikea juoksutekniikka, maltillinen kuntotasoon sopiva sykeohjattu aloitusohjelma, hyvät varusteet, asianmukainen lihashuolto, juoksua tukevat harjoitteet salilla ja tietysti hyvä fiilis!

- Riku

 

Asiakkaani Ari kertoo yhteistyöstämme seuraavasti:

Juoksutavoitteeni on juosta HCM maraton 2016 alle neljään tuntiin. Olen juossut tuon tuloksen viimeksi 10 sitten, mutta nyt yli 50 vuotiaana haluan päästä samaan.

Aiemmin harjoitteluvauhtini oli aina tasainen 5.45 ja sykkeet max n.180 ja tuntui, etten saa kropastani enempää vauhtia irti.

Kerroin tavoitteestani Rikulle ELIXIAssa ja syke-asia otettiin tarkkailuun.

Riku suositteli peruskestävyysharjoittelua 3 kuukauden ajalle. Harjoitteluun kuului lihaskuntoa salilla, juoksumatolla 2-3 lyhyttä lenkkiä viikossa ja 2 pidempikestoista lenkkiä ulkona. Kaikkineen tavoitteena oli opettaa kehoa tekemään työtä taloudellisesti, joka rakentaa edellytykset vauhdikkaamman juoksun toteuttamiselle. Muistan olleeni erittäin skeptinen tällaisen harjoitusohjelman toimivuudesta, mutta päätin luottaa Riku ammattitaitoon.

Lenkin maksimisykkeeksi asetettiin minulle 150, koska olin harjoitellut liian korkeilla sykkeillä. Alussa oli vaikea saada niin matalalla sykkeellä edes hölkättyä ylämäissä ja oli otettava kävely-askeleita. Kahden kuukauden kuluttua lenkit pystyi juoksemaan n.6 min/km kävelemättä, kevään edetessä vauhtia on tullut koko ajan lisää, ohjelmaan on lisätty vauhtikestävyyslenkkejä ja vetoja ja juoksu kulkee kuin rasvattu. Uskon olevan tavoiteajassani, kun maaliviiva ylittyy seuraavan kerran.